| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Jak prowadzić działalność gospodarczą i nie naruszać prawa autorskiego

Jak prowadzić działalność gospodarczą i nie naruszać prawa autorskiego

Czy przedsiębiorca prowadzący np. pub lub sklep może odtwarzać w nich muzykę? Czy zobowiązany jest do jakichś opłat z tego tytułu?

Do czego uprawnia umowa licencyjna podpisana np. z ZAiKS-em i jakie wiążą się z tym opłaty?

Zawarcie przez na przykład właściciela pubu umowy licencyjnej z ZAiKS i uiszczenie wynagrodzenia z niej wynikającego oznacza nabycie stosownego zezwolenia na korzystanie z utworów chronionych przez ZAiKS w zakresie tzw. publicznego odtwarzania. Opłaty z tym związane wynikają z tabel wynagrodzenia przyjętych przez ZAiKS, ich wysokość co do zasady uzależniona jest od przychodów osiąganych przez danego przedsiębiorcę, prognozowanych wedle liczby miejsc siedzących w lokalu oraz wielkości miejscowości.

Czy transmisje telewizyjne, np. informacje lub relacje wydarzeń sportowych, są uznawane za utwór chroniony prawem autorskim?

Nawet intuicyjne podejście do tematu sprzeciwiałoby się tezie, iż wydarzenia dziejące się na stadionie (mecz piłkarski) składają się na utwór w rozumieniu prawa autorskiego, a ich rejestracja prowadzi do powstania utworu audiowizualnego. Właściwe wydaje się odwołanie do kategorii praw pokrewnych - praw do wideogramów. Wideogram to pierwsze utrwalenie sekwencji ruchomych obrazów, z dźwiękiem lub bez, niezależnie od tego, czy stanowi ono utwór audiowizualny. W sytuacji gdy wydarzenia z meczu piłkarskiego utrwalane są przez stacje telewizyjne dla celów nadawczych, podstawy ochrony mogą się nakładać - po stronie stacji powstanie prawo związane z faktem bycia producentem wideogramu, stacji będzie przysługiwać także inne prawo pokrewne, jakim jest prawo do nadań programów. Zarówno wideogramy, jak i nadania programu objęte są ochroną prawno-autorską.

Czy licencja z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi uprawnia także do odtwarzania transmisji telewizyjnych z wydarzeń sportowych?

Sytuacja jest odmienna niż w przypadku typowych utworów, które powstają w wyniku twórczego wkładu osób, których interesy reprezentują organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Licencje zawarte z organizacjami zbiorowego zarządzania zdadzą się w tym przypadku na niewiele. W przypadku gdy transmisje z wydarzeń sportowych dokonywane są przez nadawców, którzy oferują swój program na warunkach ściśle określonych w umowie z abonentem, kwestie publicznego odtwarzania mogą być regulowane w tych umowach. Jeżeli umowa tego nie uwzględnia, taka forma udostępniania transmisji gościom zgromadzonym w pubie będzie stanowiła naruszenie warunków umowy. Należy jednak pamiętać, iż w przypadku gdy organizacja telewizyjna zakupiła prawa do transmisji danego wydarzenia sportowego, nie może swobodnie decydować o wyrażaniu zgody na publiczne odtwarzanie. W tym zakresie mogą ją ograniczać warunki zakupu praw do danej transmisji, wśród których może znaleźć się zakaz publicznego udostępniania przekazu np. właścicielom pubów. Niezależnie od odpowiedzialności kontraktowej o ewentualnej odpowiedzialności właścicieli pubów za rozpowszechnianie cudzego utworu (odpowiednio wideogramu lub nadania) bez zezwolenia przesądzać będzie fakt przekroczenia zakresu dozwolonego użytku, skutkujący uzyskaniem rzeczywistej korzyści majątkowej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ministerstwo Sprawiedliwości

Patron merytoryczny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »