| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami

Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami

W ostatnich latach obserwowany jest wzrost liczby aktów prawnych, które dotyczą zagadnień związanych z ochroną środowiska. Są one skierowane w przeważającej mierze do przedsiębiorców, bo ci są postrzegani jako główni zanieczyszczający środowisko naturalne.

- gwarancji bankowej złożonej do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej albo gwarancja bankowa, o których mowa wyżej, powinny stwierdzać, że w razie niewykonywania obowiązku zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu zakład ubezpieczeń albo bank ureguluje zobowiązania na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W przypadku wnoszenia zabezpieczenia finansowego w formie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lub gwarancji bankowej, gwarantem może być wyłącznie instytucja finansowa upoważniona do gwarantowania długu celnego.

Każdy przedsiębiorca podejmuje sam decyzję, czy podpisać umowę z organizacją odzysku, która pobiera za przejecie obowiązków wymienionych powyżej stosowne opłaty. Przy obliczaniu korzyści należy wysokość opłat związanych z usługami świadczonymi przez organizacje odzysku porównać z kosztami, jakie przedsiębiorca poniósłby, gdyby poszczególne czynności wykonywał sam.

Pierwsze lata obowiązania ustawy o obowiązkach przedsiębiorców wskazały na potencjalne słabości związane z funkcjonowaniem umów przenoszących obowiązki ustawowych obowiązków na organizacje odzysku, w szczególności związanych z ponoszeniem danin publicznych w postaci opłat produktowych, w tych wszystkich przypadkach, w których następuje otwarcie likwidacji lub ogłoszenia upadłości spółki akcyjnej.

Mając na celu przeciwdziałanie niebezpieczeństwu, iż obowiązki związane z odzyskiem, a w szczególności recyklingiem oraz ewentualne ponoszenie opłat produktowych w przypadku otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości organizacji odzysku nie będą wypełniane, ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i depozytowej została znowelizowana między innymi przez dodanie w art. 4 ust. 411. Zgodnie z tym przepisem, obowiązki ponownie obciążają przedsiębiorcę w stosunku do ilości lub masy opakowań i produktów wprowadzonych przez niego na terytorium kraju od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu otwarcia likwidacji lub ogłoszeniu upadłości. Od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu otwarcia likwidacji lub ogłoszeniu upadłości wygasają omawiane umowy zawarte z tą organizacją. Przedsiębiorca, na którego zwrotnie przeszły obowiązki, musi złożyć sprawozdanie spełniające wymagania wynikające z art. 10 i 15 za okres od dnia wygaśnięcia umowy z organizacją, do końca roku kalendarzowego lub do dnia przejęcia obowiązków przez inną organizację.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Onwelo

Onwelo to nowoczesna polska spółka technologiczna, która specjalizuje się w budowaniu innowacyjnych rozwiązań IT dla firm z branży finansowej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, farmaceutycznej oraz FMCG.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »