| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami

Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami

W ostatnich latach obserwowany jest wzrost liczby aktów prawnych, które dotyczą zagadnień związanych z ochroną środowiska. Są one skierowane w przeważającej mierze do przedsiębiorców, bo ci są postrzegani jako główni zanieczyszczający środowisko naturalne.

Jak już zostało to zasygnalizowane, ustawodawca przewidział bardzo oryginalne rozwiązanie zarówno w ustawie o obowiązkach przedsiębiorców, jaki i w ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, polegające na przeniesieniu przez podmiot zobowiązany na organizację odzysku obowiązków wynikających z ustawy.

Można powiedzieć, że zakres obowiązków, które mogą być przedmiotem przeniesienia, jest bardzo szeroki. Chodzi mianowicie o następujące obowiązki:

- osiągania odpowiednich poziomów odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

- uiszczania opłaty produktowej w sytuacji nieosiągnięcia odpowiednich poziomów odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

- w zakresie składania sprawozdań wymaganych ustawami,

- w zakresie prowadzenia ewidencji wymaganych ustawami.

Nadto - w odniesieniu do wprowadzających sprzęt na gruncie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, który ma zawartą umowę z organizacją odzysku, unikają oni obowiązku ustanowienia zabezpieczenia finansowego.

Zgodnie z art. 18 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, wprowadzający sprzęt w przypadku:

1) niezawarcia umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

2) wygaśnięcia lub rozwiązania umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

3) otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego

- jest obowiązany do wniesienia zabezpieczenia finansowego na dany rok kalendarzowy, przeznaczonego na sfinansowanie zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, powstałego z tego samego rodzaju sprzętu, określonego w załączniku nr 1 do tej ustawy, który został przez niego wprowadzony. Wysokość takiego zabezpieczenia finansowego oblicza się jako iloczyn stawki opłaty produktowej dotyczącej recyklingu zużytego sprzętu oraz masy sprzętu.

Wspomniane zabezpieczenie finansowe może mieć formę:

- depozytu wpłacanego na odrębny rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

- umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wprowadzającego sprzęt za niewykonanie obowiązku zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu oraz złożenia polisy lub innego dokumentu potwierdzającego zawarcie tej umowy do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Chmiel Kancelaria Radcy Prawnego

Piotr Chmiel - Kancelaria Radcy Prawnego z Rzeszowa.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »