| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Pomysł na biznes - bar sushi

Pomysł na biznes - bar sushi

Prowadzenie baru sushi to sztuka, która wymaga zainteresowania kuchnią japońską, znacznego uporu i nakładu sporych pieniędzy. Przybywa ich jednak w szybkim tempie, bo dają niezłe zyski.


Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa zmieniają się gusty. Panuje moda na zdrową żywność, którą serwuje kuchnia japońska. Dania oparte są na produktach naturalnych, świeżych. Króluje ryż, przetwory soi, warzywa, ryby, wodorosty, skorupiaki. Serwuje się zieloną herbatę, sake, piwo.

Dla barów sushi dobre miejsce to starówki wielkich miast, sąsiedztwo biurowców, a także centra handlowe. Takie lokalizacje należą do najdroższych. W Warszawie za lokal o powierzchni 100 mkw. trzeba zapłacić ok. 10 tys. zł czynszu miesięcznie.

- W centrach handlowych wielkich miastach ceny wynajmu kształtują się następująco: powierzchnia 50-100 mkw. - ceny w przedziale 40-50 euro/ mkw., 100-200 mkw. - 35-40 euro/mkw., a powierzchnie typu 200-400 mkw. to 20-25 euro/mkw. Ale miejsca szczególne, np. Złote Tarasy w Warszawie, mają stawki wyższe. Lokale o powierzchni 30-70 mkw. to nawet 65-90 euro/mkw. - mówi Agnieszka Olszewska z działu powierzchni handlowych firmy Cushman & Wakefield.

Od znalezienia lokalu do przyjęcia pierwszych gości mija z reguły od 6 do 12 miesięcy. Okres ten może być krótszy, ale tylko wtedy, gdy wynajmiemy lokal, gdzie wcześniej działał punkt gastronomiczny. Trzeba zatrudnić architekta z uprawnieniami, który za 1-1,5 tys. zł wykona projekt przebudowy wraz z wystrojem wnętrz. Przy szczególnych wymaganiach dotyczących wystroju baru sushi cena może być wyższa. Projekt musi zaakceptować administrator budynku i inspektor Sanepidu.

Remontując lokal, musimy przede wszystkim zadbać o dobrą wentylację. Doświadczeni restauratorzy radzą założyć klimatyzację, co podnosi koszty remontu o kilkanaście tysięcy złotych. Konieczny jest też remont i wyposażenie kuchni. Niezbędne są: lodówka, zamrażalnik, piec, kuchnia mikrofalowa, stoły ze stali nierdzewnej, zlewozmywaki, zmywarka.

- Wyposażenie kuchni można kupić używane. W wielu miastach istnieją komisy gastronomiczne, które sprzedają takie wyposażenie restauracyjne. Restauracja japońska, a taką jest bar sushi, wymaga szczególnej troski - mówi Marek Jakubowski, właściciel firmy Vipcom, który prowadzi restaurację japońską i sklep z wyposażeniem w Opolu.

Warunkiem sukcesu jest dobry kucharz. To od jego umiejętności w przygotowywaniu potraw zależy powodzenie restauracji.

- Szef kuchni dzięki swojej osobowości i serwowanym potrawom staje się najlepszą wizytówką lokalu. Mistrza sushi w Japonii szkoli się dziesięć lat, w Polsce przygotowanie personelu zajmuje jeden, półtora roku. Mamy kucharza po szkole w USA, bo tam działają szkoły japońskie. Dla nas najważniejszy jest zadowolony gość, który przekaże dobrą opinię o kuchni i restauracji najbliższym znajomym, poszerzając grono stałych, lojalnych klientów. Niezadowolony gość powie o rozczarowaniu 80 proc. swojego otoczenia, a zadowolony jedynie 20 proc. - mówi Bartosz Polak, menedżer Kansai Sushi Bar w Gdańsku.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Dyja

Ekspert w zakresie giełdy i rynków kapitałowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »