| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Rejestracja w urzędzie gminy albo w sądzie gospodarczym

Rejestracja w urzędzie gminy albo w sądzie gospodarczym

Aby rozpocząć prowadzenie najprostszej działalności gospodarczej, osoba fizyczna powinna zarejestrować się w gminie właściwej dla miejsca pobytu. Nie musi być tam zameldowana, wystarczy, że przebywa tam z zamiarem stałego pobytu.


W zależności od formy, w jakiej prowadzona będzie działalność gospodarcza, przedsiębiorca musi zarejestrować się w odpowiednim urzędzie lub sądzie. Jeśli działalność prowadzona będzie indywidualnie bądź w formie spółki cywilnej, wystarczy rejestracja w urzędzie gminy lub miasta. Jeśli natomiast zakładamy spółkę prawa handlowego, konieczne jest zarejestrowanie jej w Krajowym Rejestrze Sądowym, w odpowiednim wydziale sądu gospodarczego.

Pierwszym urzędem, do którego trafia przyszły przedsiębiorca, jest urząd gminy (miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania. To tutaj osoby rozpoczynające prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej, a także wspólnicy spółek cywilnych, rejestrują swoje firmy. Do urzędu zabrać należy dowód osobisty i gotówkę potrzebną na opłacenie zgłoszenia lub dowód poniesionej opłaty. Na miejscu należy wypełnić urzędowy formularz-zgłoszenie.

Coraz częściej urzędy udostępniają na swoich stronach internetowych wnioski on-line. W ten sposób wygodnie i bez stresu można rozpocząć zakładanie własnej firmy. Uzupełnienia braków formalnych, w tym przedstawienie dowodu osobistego oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty, dokonać można w momencie odbioru zaświadczenia o wpisie do rejestru.

Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej podlega opłacie w kwocie 100 zł, a jeżeli zgłoszenie dotyczy zmiany wpisu, opłata wynosi 50 zł. Rada gminy może wprowadzić zwolnienie od opłat.

Prowadzenie działalności w formie spółki jest wskazane przede wszystkim dla osób, które chcą działać grupowo, ale w przypadku większości spółek o statusie osób prawnych nie ma przeszkód, by spółkę założyła jedna osoba fizyczna. Gdy zdecydujemy się na prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki (z wyjątkiem spółki cywilnej, którą rejestrujemy w gminie), musimy to zrobić w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Rejestr ten prowadzą sądy rejonowe (sądy gospodarcze), obejmujące swoją właściwością obszar województwa lub jego część. Do rejestru przedsiębiorców KRS wpisywane są spółki: jawne, partnerskie, komandytowe, komandytowo-akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjne.

Wniosek o wpis do rejestru składa się na urzędowym formularzu, właściwym dla danego rodzaju spółki. Złożenie wniosku o wpis do KRS wiąże się z koniecznością poniesienia opłaty sądowej oraz opłaty za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Do wniosku dołącza się wiele dodatkowych dokumentów, np. podczas rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wnioskodawca zobowiązany jest przedłożyć m.in. umowę spółki czy oświadczenie wszystkich członków zarządu, że wkłady na pokrycie kapitału zakładowego zostały przez wszystkich wspólników w całości wniesione.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Igor Bąkowski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »