| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Jak zmieniły się zasady oznaczania cen

Jak zmieniły się zasady oznaczania cen

Od 1 stycznia 2008 r. zmieniono sposób oznaczania cen wyrobów odzieżowych i włókienniczych, książek i czasopism oraz zapisanych nośników informacji. Z kolei do 31 grudnia 2010 r. przedłużono termin, do którego nie jest wymagane bezpośrednie oznaczanie ceną niektórych towarów.


Takie zmiany wprowadza rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.

Zgodnie ze zmianami sprzedawcy:

1) wierzchnich wyrobów odzieżowych włókienniczych, wierzchniej odzieży ze skóry i futer,

2) książek, gazet, czasopism i wydawnictw periodycznych oraz zapisanych nośników informacji

- nie muszą zamieszczać wywieszek o cenie i nazwie towaru. Wystarczy jedynie oznaczenie poszczególnych sztuk (egzemplarzy) towarów wyraźnie napisaną lub nadrukowaną ceną, niebudzącą wątpliwości kupującego co do jej aktualnej wysokości. Sprzedawcy mają jednak obowiązek zapewnienia stałego, bezpośredniego dostępu kupujących do tych towarów. Przypomnijmy, że dotychczas przepisy nakładały wymóg oznaczania tych towarów wywieszkami zawierającymi informacje wskazujące ich nazwy handlowe, ceny oraz jednostki miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny. I tak np. sprzedawca sprzętu RTV powinien wywiesić przy sprzedawanym bezprzewodowym czajniku wywieszkę z jego ceną za sztukę i nazwą handlową.

Nowym ułatwieniem dla przedsiębiorcy jest możliwość stosowania na wywieszce przeliczenia na cenę jednostkową za 1 sztukę lub za dziesiętną wielokrotność liczby sztuk. Dotyczy to przypadku towarów pakowanych oznaczonych liczbą sztuk. Dotychczas sprzedawca musiał umieścić informację o cenie za jedną sztukę. Zmiana ułatwi sprzedaż w przypadkach, w których towar pakowany zawiera znaczną liczbę drobnych sztuk.

Do 31 grudnia 2010 r. nie będzie wymagane bezpośrednie oznaczenie ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej, które ze swej natury nie mogą być tak oznaczone lub których oznaczenie takie nie miałoby znaczenia dla kupujących. Dotychczas termin ten mijał 31 grudnia 2007 r. Tak więc w dalszym ciągu nie ma obowiązku oznaczania ceną:

1) towarów o małych gabarytach,

2) towarów masowych,

3) sadzonek roślin, kwiatów ciętych i doniczkowych,

4) żywych zwierząt,

5) towarów żywnościowych niepakownych, sprzedawanych na sztuki,

6) towarów zwyczajowo oferowanych do sprzedaży w większych ilościach, w szczególności: cegieł, glazury lub terakoty,

7) towarów spożywczych, których termin przydatności do spożycia albo data minimalnej trwałości upłynie w ciągu najbliższej doby, licząc od momentu ich wystawienia na sprzedaż,

8) towarów oferowanych do sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa lub na specjalnie organizowanych pokazach w celu ich sprzedaży,

9) towarów dystrybuowanych przez automaty sprzedające i inne automaty umieszczone w miejscach sprzedaży,

10) towarów przeznaczonych do sprzedaży, których cena nie przekracza kwoty 5 zł. Dotychczas sprzedawcy nie mieli takiego obowiązku w odniesieniu do towarów o cenie nieprzekraczającej 4 zł.

Do 31 grudnia 2010 r. nie trzeba będzie uwidaczniać także cen jednostkowych towarów wchodzących w skład zestawów (np. zestawu sztućców).

• rozporządzenie Ministra Finansów z 21 grudnia 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży - Dz.U. Nr 247, poz. 1828

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Eugenia Jabłokow

Radca prawny- ekspert w dziedzinie postępowania spadkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »