REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za agresywne praktyki rynkowe trzeba zapłacić odszkodowanie

Arkadiusz Michalak
Jarosław Sroczyński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W nowych przepisach ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym znalazła się lista praktyk wprowadzających w błąd i agresywnych. Przedsiębiorcom, którzy je stosują, grozi odpowiedzialność cywilna i sankcje karne.

Ustawa z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która wchodzi w życie 21 grudnia, implementuje Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/29/WE z 11 maja 2005 r. dotyczącą nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym (Dz.Urz. WE z 2005 r. nr 149, s. 22-39). Dyrektywa przyjęła model harmonizacji totalnej, regulując poszczególne kwestie kazuistycznie, nie pozostawiając praktycznie państwom członkowskim pola manewru w zakresie jej implementacji. W konsekwencji polska ustawa jest stosunkowo wiernym odwzorowaniem Dyrektywy o zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych.

REKLAMA

Zakres stosowania przepisów

Na uwagę zasługuje przede wszystkim szeroki zakres stosowania nowej ustawy. Jest to konsekwencja wprowadzenia do niej dwóch pojemnych pojęć - przedsiębiorcy i produktu. Przez przedsiębiorcę rozumie się osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność gospodarczą lub zawodową, nawet jeżeli działalność ta nie ma charakteru zorganizowanego i ciągłego, a także osoby działające w ich imieniu lub na ich rzecz. Produkt zaś oznacza każdy towar lub usługę, w tym nieruchomości, prawa i obowiązki wynikające ze stosunków cywilnoprawnych.

Nieuczciwe zachowania

Nowa ustawa zawiera - podobnie jak ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - klauzulę generalną oraz sankcjonuje dwa główne typy nieuczciwych zachowań rynkowych: nieuczciwe praktyki rynkowe wprowadzające w błąd oraz agresywne praktyki rynkowe. Pierwszy rodzaj nieuczciwych praktyk dotyczy działań rynkowych, np. reklamy lub propozycji zawarcia umowy, które wprowadzają konsumenta w błąd i powodują, iż konsument podejmuje decyzję, której nie podjąłby, gdyby nie wadliwy impuls lub zachęta ze strony przedsiębiorcy. Drugi rodzaj nieuczciwych praktyk ingeruje wręcz w wolność i dobra osobiste konsumenta i zasługuje na szczególne potępienie. Przykładem agresywnych praktyk rynkowych może być agresywna akwizycja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa dokonuje dalszego rozróżnienia nieuczciwych praktyk wprowadzających w błąd na działania wprowadzające w błąd i zaniechania wprowadzające w błąd. Taki podział jest konsekwencją podniesienia rangi zaniechania (np. niepodawania informacji o ryzykach związanych z korzystaniem z produktu) na gruncie Dyrektywy.

Nowością jest wprowadzenie do ustawy praktyk, które są uznane za nieuczciwe w każdych okolicznościach. Nie ma więc tutaj miejsca na pole manewru. Jeżeli zostanie wykazane, że przedsiębiorca stosował daną praktykę, to takie działanie jest uznane z góry za nieuczciwe i uruchamia sankcje określone w ustawie. Lista nieuczciwych praktyk rynkowych w każdych okolicznościach składa się z dwóch grup: praktyk wprowadzających w błąd, obejmujących w tym przypadku aż 23 pozycje, oraz praktyk agresywnych, których ustawa wskazuje osiem.

Odpowiedzialność cywilna

Naruszenie przepisów ustawy skutkuje odpowiedzialnością cywilną, np. obowiązkiem zapłaty odszkodowania, natomiast w przypadku praktyk agresywnych ustawa przewiduje również sankcje karne. Z roszczeniami może wystąpić nie tylko indywidualny konsument, ale także organizacje wspomagające ochronę konsumenta, np. powiatowy rzecznik konsumentów. Dla kwestii odpowiedzialności na gruncie ustawy ważny jest też fakt zmiany rozkładu ciężaru dowodu w przypadku praktyk wprowadzających w błąd. To przedsiębiorca musi wykazać, iż jego działania nie wprowadzają w błąd.

KONFERENCJA GP NIEUCZCIWE PRAKTYKI RYNKOWE

Gazeta Prawna, wspólnie z Kancelarią Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, organizuje 30 listopada konferencję nt. Nieuczciwe praktyki rynkowe - nowa ustawa, nowe wyzwania. Podczas konferencji eksperci omówią praktyczne aspekty stosowania nowej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie:

www.gazetaprawna.pl/konferencje/praktyki

JAROSŁAW SROCZYŃSKI

ARKADIUSZ MICHALAK

prawnicy w kancelarii Soltysiński Kawecki & Szlęzak

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

REKLAMA

Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

REKLAMA