| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Co powinna zawierać prawidłowa nazwa firmy

Co powinna zawierać prawidłowa nazwa firmy

Prowadzę działalność gospodarczą od 2005 r. Przeczytałem, że wszyscy przedsiębiorcy powinni dostosować nazwę firmy do nowych wymagań przewidzianych w przepisach Kodeksu cywilnego. Czy mnie również dotyczy ten obowiązek? Jeśli tak, to co powinienem zrobić?

 

RADA


Nie. Pana nie dotyczy ten obowiązek. Zarejestrował się Pan po 2003 r., od którego obowiązują znowelizowane przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące nazw firm. Nazwa Pana działalności spełnia zatem wymogi prawa cywilnego. Firmy zarejestrowane wcześniej, których nazwa nie spełnia wymogów prawa cywilnego, miały ją uaktualnić do 25 września 2007 r. Szczegóły - w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE


Ponieważ rejestrował Pan swą działalność po wejściu w życie nowelizacji Kodeksu cywilnego dotyczącej nazw przedsiębiorców, nie będzie miał zapewne obowiązku uaktualnienia swych danych. Przedsiębiorcy, którzy rozpoczęli działalność gospodarczą po wejściu w życie omawianej nowelizacji (25 września 2003 r.), wpisywali już bowiem właściwe nazwy firmy do ewidencji działalności gospodarczej i KRS.


Przepisy prawa cywilnego stanowią, że nazwa firmy powinna odróżniać przedsiębiorcę od innych, którzy prowadzą działalność na tym samym rynku (art. 433 Kodeksu cywilnego). Nazwa nie może też wprowadzać w błąd co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu jego działalności, miejsca działalności i źródeł zaopatrzenia. Zamiast pełną nazwą przedsiębiorca może się posługiwać skrótem nazwy firmy, ale należy go wpisać do rejestru. Takie zasady wprowadziła nowelizacja Kodeksu cywilnego z 2003 r. Ta właśnie ustawa nakazała przedsiębiorcom, których nazwy nie spełniają tych kryteriów, uaktualnienie nazwy firmy i wpisanie jej do Krajowego Rejestru Sądowego lub do ewidencji działalności gospodarczej w gminie. Jeśli jednoosobowy przedsiębiorca, rozpoczynając prowadzenie działalności gospodarczej, od razu do nazwy firmy wpisał swoje imię i nazwisko i taką też nazwę firmy podał, wpisując się do ewidencji działalności gospodarczej w gminie, to teraz nie musiał tej nazwy uaktualniać.


Przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali swe nazwy przed wejściem w życie omawianej nowelizacji, powinni uaktualnić swe nazwy w ciągu czterech lat (termin upłynął 25 września 2007 r.). Przepisy nie przewidują żadnych sankcji dla tych z przedsiębiorców, którzy nie wykonali tego obowiązku. Należy jednak zaznaczyć, że brak zaktualizowanej nazwy może oznaczać dla przedsiębiorcy komplikacje w uzyskaniu kredytu czy pomocy publicznej.


Ważne!

Brak zaktualizowanej nazwy może oznaczać dla przedsiębiorcy kłopot z uzyskaniem kredytu czy pomocy publicznej.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 431-438 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

- art. 1 i 7 ustawy z 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 49, poz. 408


Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Rzeszotarski

Business Development Manager & UC Specialist, Jabra

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »