| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Ochrona logo przedsiębiorcy

Ochrona logo przedsiębiorcy

Zakładamy nową spółkę. Planujemy przeznaczenie dużych nakładów finansowych na wykreowanie wizerunku firmy, z tego względu chcemy uchronić się przed ewentualnym szkodliwym dla nas działaniem spółek konkurencyjnych. Chcielibyśmy dowiedzieć się jakie mamy prawne możliwości ochrony naszego logo?


ODPOWIEDŹ


Logo przedsiębiorcy jest najczęściej traktowane jako graficzny znak towarowy. Poza tym w większości przypadków logo może być także klasyfikowane jako utwór w rozumieniu przepisów prawa autorskiego.


Wyjaśnienie


Przy założeniu, że logo to graficzny znak towarowy, o jego prawną ochronę można ubiegać się przez rejestrację w urzędzie patentowym. Zgodnie z art. 120 ustawy prawo własności przemysłowej znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. W szczególności może nim być wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Ochrona znaku towarowego jest ochroną terytorialną. Udzielone prawo ochronne podlega wpisowi do rejestru znaków towarowych, który jest prowadzony przez Urząd Patentowy. Po uzyskaniu prawa ochronnego na znak towarowy nabywa się prawo wyłącznego używania tego znaku w sposób zawodowy lub zarobkowy na całym obszarze RP. Dla podkreślenia, że znak został zarejestrowany można w sąsiedztwie znaku umieścić literę R wpisaną w okrąg, czyli symbol R. Zgodnie z przepisami, czas trwania prawa ochronnego na znak towarowy wynosi 10 lat od daty zgłoszenia znaku w Urzędzie, przy czym w ciągu 5 lat od rejestracji należy podjąć jego rzeczywiste używanie w obrocie gospodarczym w stosunku do wszystkich towarów i usług zawartych w wykazie. Można się bowiem narazić się na wygaśnięcie ochrony ze względu na brak używania znaku w stosunku do wszystkich lub części towarów lub usług.


Rejestracja znaku graficznego nie wyklucza jednocześnie możliwości korzystania z ochrony przewidzianej dla praw autorskich. Logo będzie utworem, jeśli mieści się w ustawowej definicji, a mianowicie jest przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalonym w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory wzornictwa przemysłowego. Takie logo korzysta z ochrony już od momentu stworzenia. Logo ma swoją wartość materialną, tym samym korzysta z ochrony przewidzianej dla autorskich praw majątkowych.


Ochrona trwa 70 lat od śmierci twórcy, a w przypadku firm, w których znaki towarowe powstały w ramach utworu pracowniczego - przez 70 lat od daty rozpowszechnienia utworu. Ochrona praw majątkowych do utworu, przewidziana w przepisach prawa autorskiego, nie ma zastosowania do wytworów wytworzonych według wzoru przemysłowego i wprowadzonych do obrotu po wygaśnięciu prawa z rejestracji udzielonego na taki wzór. Warto mieć na uwadze możliwość skorzystania z ochrony prawno-autorskiej przykładowo w okresie, gdy znak nie jest jeszcze zarejestrowany. W praktyce podstawę ochrony znaków najczęściej stanowi art. 10 i art. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.


Aleksandra Grabowska


Podstawa prawna

- art. 116 i 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 119, poz. 1117 z późn. zm.),

- art. 1 i 36 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 90, poz. 631 z późn. zm.).

 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Miżołębska

biuro prawne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »