Znajdujesz się: Moja firma » Działalność gospodarcza » Agencja nieruchomości to inwestycja na przyszłość

RAPORT BRANŻOWY Pomysł na własny biznes
Agencja nieruchomości to inwestycja na przyszłość

Ostatnia aktualizacja: 2007-10-15
Autor: Zbigniew Żukowski
Źródło: GP

Rosną pensje, wraz z nimi zdolności kredytowe. Polacy je wykorzystują, by kupić nowe mieszkanie czy dom. Ruch na rynku nieruchomości nie słabnie. Agencja zajmująca się sprzedażą mieszkań, domów i obiektów komercyjnych może liczyć na klientów.


Wpołowie 2007 roku zarejestrowano w Polsce 18 352 podmiotów gospodarczych zajmujących się obsługą nieruchomości, z tego ok. 5,5 tys. to agencje. W samej Warszawie działa ich ok. 1 tys., w Łodzi 300, we Wrocławiu 200. Konkurencja na rynku jest więc spora.


Żeby otworzyć agencję, trzeba posiadać licencję zawodową w dziedzinie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Jeżeli nie ma jej właściciel, to powinna mieć przynajmniej jedna z zatrudnionych w biurze osób. Obowiązek ten wprowadziła od 1 stycznia 2002 r. ustawa o gospodarce nieruchomościami. Ustawa narzuca też odpowiednie standardy i wymogi, takie jak niekaralność, zdolność do czynności prawnych. Od 1 stycznia 2006 r. trzeba legitymować się dyplomem wyższej uczelni i studiami podyplomowymi w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, nie mówiąc o zaliczeniu półrocznej praktyki zawodowej.


Uzyskanie licencji zabiera rok, wliczając w to kurs, szkolenie i egzamin, który z racji wysokiego stopnia trudności zdaje około 30-35 proc. uczestników. Można go poprawiać, ale to kosztuje dodatkowo 750 zł. Całkowity koszt licencji wynosi ok. 10 tys. zł. Oprócz licencji agent jest obowiązany do posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (OC) oraz przynależności do organizacji zrzeszającej, np. Warszawskiego Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami (WSPON) lub Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości (PFRN).


Na rynku lokalnym


Przed rozpoczęciem działalność musimy rozpoznać rynek. Jakich klientów chcemy pozyskać - zamożnych, biedniejszych? Kto kupuje i sprzedaje, jak zamożni i wykształceni są klienci? Jakie nieruchomości dominują w obrocie - mieszkania (domy) czy lokale komercyjne? Inna strategia obowiązuje w małym mieście, inna w dużej aglomeracji.


- Gdy zaczynałem 12 lat temu, to wystarczył pokój, telefon i samochód. Teraz doszła komórka i komputer - dla bazy danych, internetu, założenia witryny czy wejścia do sieci prowadzonej przez kilka czy kilkanaście biur. Kiedyś wystarczyło kilka tys. zł, obecnie założenie profesjonalnego biura to 20-30 tys. zł, nie licząc samochodu - mówi pan Wojciech, inżynier geodeta, właściciel agencji pod Warszawą.


Aby zaistnieć na rynku, trzeba sporo wydać na reklamę, około 50-70 proc. kosztów. Część kosztów pochłoną ulotki, rozklejane na tablicach ogłoszeń, słupach i w witrynie firmy obok lokalu. Na wielkie efekty tych poczynań nie ma co liczyć. Dlatego należy reklamować się w poczytnych gazetach i rozgłośniach radiowych. Kosztuje to ok. 2 tys. zł miesięcznie.



Strona 1

Najnowsze komentarze:

  • avatar

    obserwator2010-09-11 23:25

    Zgłoś nadużycie|Skomentuj

    d*pa tam, biur jest juz dostatek, z roku na rok upadaja kolejne bo hossa juz dlugo nie wroci (niz demograficzny przez najblizsze 30 lat! - dane GUS)

  • avatar

    martom2008-05-21 18:40

    Zgłoś nadużycie|Skomentuj

    Warto także poczytać informacje na stronie firmy, która dostarcza oprogramanie dla biur nieruchomości : www.lokalserwis.pl

  • avatar

    anna gruszecka2008-02-28 18:31

    Zgłoś nadużycie|Skomentuj

    chcialabym miec taka informacje obecnie nieszkam we wloszech i jestem wlascicielka agencji nieruchomosci ,skonczylam szkoly , kursy i mam licencje we wloszech na otwarcie biur czy ja z ta licencja moglabym otworzyv biuro nieruchomosci w polsce ? dziekuje za odpowiedz z gory pozdrawiam Anna

zamknij oknoNastępny artykuł

Prawa zamawiającego, obowiązki wykonawcy prowadzącego działalność gospodarczą