| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe

Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe

Jakie obiekty handlowe powinny zostać uznane za wielkopowierzchniowe? Jakie są zasady tworzenia i działania tego rodzaju obiektów?


Odpowiedzialność za przestrzeganie warunków zezwolenia przez najemców, dzierżawców i innego rodzaju użytkowników powierzchni w wielkopowierzchniowym obiekcie handlowym ponosi przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie.


Należy pamiętać, że - zgodnie z regulacją zawartą w art. 17 ustawy - w terminie do 18 października br. przedsiębiorca będący właścicielem wielkopowierzchniowego obiektu handlowego (albo działający w jego imieniu administrator lub zarządca takiego obiektu) powinien złożyć do właściwego organu zezwalającego wniosek, w oparciu o który organ zezwalający wyda zezwolenie na działanie tego obiektu. Wniosek taki powinien zawierać:

1) nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę lub adres zamieszkania oraz adres wykonywania działalności, a w przypadku ustanowienia pełnomocnika - jego imię, nazwisko i adres zamieszkania,

2) numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej,

3) NIP przedsiębiorcy,

4) wskazanie przedmiotu działalności gospodarczej,

5) wskazanie nieruchomości, na której utworzono wielkopowierzchniowy obiekt handlowy - z oznaczeniem księgi wieczystej oraz danych z ewidencji gruntów i budynków, a także

6) informacje o:

a) maksymalnej powierzchni sprzedaży oraz o maksymalnej całkowitej powierzchni, jaką zajmuje wielkopowierzchniowy obiekt handlowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą,

b) branży sprzedaży oraz rodzaju usług, jakie są świadczone w tym obiekcie.


Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców.


We wskazanym wyżej przypadku nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących obowiązku uzyskiwania analiz i opinii. Wydanie takiego zezwolenia jest wolne od opłaty skarbowej.


Natomiast zmiana powierzchni sprzedaży lub całkowitej powierzchni, jaką zajmuje wielkopowierzchniowy obiekt handlowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wymaga uzyskania zmiany zezwolenia, na zasadach opisanych powyżej.


Podstawa prawna:

- ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. Nr 127, poz. 880).


18 września br. weszły w życie przepisy ustawy z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Wielkopowierzchniowym obiektem handlowym jest obiekt handlowy o powierzchni sprzedaży przekraczającej 400 m2, w którym prowadzona jest jakakolwiek działalność handlowa. Utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego wymaga uzyskania zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na lokalizację tego obiektu.


Zgodnie z przepisami przejściowymi, w terminie do 18 października br. przedsiębiorca będący właścicielem istniejącego już wielkopowierzchniowego obiektu handlowego (albo działający w jego imieniu administrator lub zarządca takiego obiektu) powinien złożyć do właściwego organu zezwalającego wniosek, w oparciu o który zostanie wydane zezwolenie na działanie tego obiektu.


Helena Konieczna

 
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »