| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Jakie obowiązki mają przedsiębiorcy zajmujący się zużytym sprzętem

Jakie obowiązki mają przedsiębiorcy zajmujący się zużytym sprzętem

Producenci urządzeń RTV i AGD, importerzy oraz sklepy sprzedające taki asortyment muszą zbierać odpady powstałe ze zużytego sprzętu. Za niewłaściwe postępowanie lub niewykonywanie obowiązków związanych z odpadami elektrycznymi grożą kary.


Główny inspektor ochrony środowiska może odmówić jednak wpisu do rejestru, jeśli wprowadzający sprzęt nie uiścił opłaty rejestrowej lub nie wniósł w wymaganej wysokości zabezpieczenia finansowego.


Producenci, importerzy, dystrybutorzy czy sprzedawcy urządzeń elektrycznych i elektronicznych co kwartał muszą przedstawiać generalnemu inspektorowi ochrony środowiska sprawozdania dotyczące masy zebranych odpadów powstałych ze starego sprzętu RTV i AGD, które przekazali firmie prowadzącej zakład przetwarzania takich urządzeń.


Ustawa określa, że przedsiębiorcy prowadzący zakłady przetwarzania w sprawozdaniu muszą podać z kolei informacje o masie przyjętego zużytego sprzętu. Mają oni podać dodatkowo numery i nazwy grupy oraz numery i nazwy rodzaju tego sprzętu, co określa załącznik do ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Muszą oni także uwzględnić rodzaje i masę odpadów powstałych już z przetworzonego zużytego sprzętu, które zostały przekazane dalej do podmiotów prowadzących działalność w zakresie recyklingu lub innych procesów odzysku czy też ich unieszkodliwiania.


Natomiast recyklerzy mają podawać masę przyjętych oraz poddanych recyklingowi lub innym procesom odzysku odpadów pochodzących ze zużytego sprzętu. Wzory sprawozdań dla każdej z grup przedsiębiorców zawierają odpowiednie rozporządzania ministra środowiska. Informacje o odpadach elektrycznych i elektronicznych należy przesyłać na adres Generalnego Inspektoratu Ochrony Środowiska.


Ważne!

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność związaną z produkcją, sprzedażą czy recyklingiem urządzeń elektrycznych i elektronicznych muszą złożyć wniosek o wpis do rejestru głównego inspektora ochrony środowiska. Za brak wpisu grozi im kara od 5 tys. do 500 tys. zł


O CZYM TRZEBA PAMIĘTAĆ

- Wprowadzający musi mieć podpisaną umowę z organizacją odzysku.

- Zakłady przetwarzania i firmy recyklingowe powinny mieć przygotowane dane na temat swoich możliwości technicznych.

- Organizacje odzysku muszą dysponować wykazem podmiotów, z którymi podpisały stosowne umowy.

- Poprawnie wypełniony wniosek należy, wraz ze wszystkimi potrzebnymi informacjami dla danej grupy przedsiębiorstw, wysłać do generalnego inspektora ochrony środowiska.

- Działalność w zakresie wprowadzania urządzeń elektronicznych, zbierania i przetwarzania zużytego sprzętu można prowadzić dopiero po uzyskaniu numeru rejestracyjnego.


Kto i co musi zrobić

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna

- Ustawa z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2005 r. nr 180, poz. 1495).

- Rozporządzenie ministra środowiska z 6 stycznia 2006 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis do rejestru oraz wzoru wniosku o zmianę wpisu do rejestru, a także sposobu ich przekazywania (Dz.U. nr 6, poz. 38).

- Rozporządzenie ministra środowiska z 19 stycznia 2006 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej (Dz.U. nr 17, poz. 139).


ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

 
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Centrum Kadrowo – Płacowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »