| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Jakie obowiązki mają przedsiębiorcy zajmujący się zużytym sprzętem

Jakie obowiązki mają przedsiębiorcy zajmujący się zużytym sprzętem

Producenci urządzeń RTV i AGD, importerzy oraz sklepy sprzedające taki asortyment muszą zbierać odpady powstałe ze zużytego sprzętu. Za niewłaściwe postępowanie lub niewykonywanie obowiązków związanych z odpadami elektrycznymi grożą kary.


Zakłady przetwarzania muszą także uwzględnić informacje dotyczące zdolności przetwórczych zakładu czy dane na temat wdrożonego systemu jakości lub o jego braku. Podmioty zajmujące się recyklingiem dodatkowo podają informację o stosowanym procesie (metodzie) i jego typie.


Z kolei organizacja odzysku, oprócz danych adresowych, NIP czy REGON musi podać we wniosku wykaz wprowadzających sprzęt, z którymi zawarła umowy.


Poprawnie wypełniony wniosek w formie pisemnej musi złożyć każdy wprowadzający, zbierający zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz organizacje odzysku, zakłady przetwarzania oraz recyklerzy. Wniosek taki można przesłać na adres głównego inspektora ochrony środowiska lub w postaci dokumentu elektronicznego, opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym, który jest weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.


Wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny, składając wniosek, wnosi opłatę rejestrową. Uiszcza ją na odrębny rachunek bankowy GIOŚ. Do końca lutego każdego roku firmy wprowadzające na rynek sprzęt RTV i AGD muszą dokonywać opłaty rocznej. Kosztów tych nie ponosi jednak podmiot, który w danym roku dokonał rejestracji i wniósł związaną z tym opłatę. Stawki zależą od rocznego obrotu. Wysokość opłat w przypadku mikroprzedsiębiorców wynosi maksymalnie 400 zł. Pozostałe podmioty zapłacą nie więcej niż 8 tys. zł.


Obowiązek wnoszenia opłaty rejestracyjnej i rocznej dotyczy wyłącznie przedsiębiorców należących do grupy wprowadzających. Natomiast producenci czy importerzy, jeżeli nie mają podpisanej umowy z organizacją odzysku, muszą wnieść zabezpieczenie finansowe na dany rok kalendarzowy, przeznaczone na sfinansowanie zbierania, przetwarzania, odzysku (w tym recyklingu) i unieszkodliwiania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych. Dowód wniesienia takiego zabezpieczenia trzeba złożyć wraz z wnioskiem o zarejestrowanie w GIOŚ.


Przedsiębiorcom, którzy złożyli wniosek, jest przydzielany numer rejestracyjny, którym muszą posługiwać się na fakturach. Zatem bez tego numeru nie jest możliwe prowadzenie działalności. Podmiotom, które nie złożą wniosku o wpis do rejestru, grożą kary od 5 tys. zł do 500 tys. zł.


Przedsiębiorcy powinni także wiedzieć, że jeśli jakiekolwiek ich dane zostaną zmienione, to muszą złożyć do GIOŚ wniosek o zmianę wpisu do rejestru. Mają obowiązek zrobić to w ciągu siedmiu dni od momentu, w którym nastąpiła zmiana. Organizacje odzysku zaś mają ten termin dłuższy trzydziestodniowy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Melonet

Agencja SEM zajmująca się marketingiem w Internecie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »