| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Jakie obowiązki mają przedsiębiorcy zajmujący się zużytym sprzętem

Jakie obowiązki mają przedsiębiorcy zajmujący się zużytym sprzętem

Producenci urządzeń RTV i AGD, importerzy oraz sklepy sprzedające taki asortyment muszą zbierać odpady powstałe ze zużytego sprzętu. Za niewłaściwe postępowanie lub niewykonywanie obowiązków związanych z odpadami elektrycznymi grożą kary.


Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność związaną z produkcją, sprzedażą czy recyklingiem urządzeń elektrycznych i elektronicznych, muszą wpisać się do rejestru głównego inspektora ochrony środowiska (GIOŚ). Jeżeli firma, która prowadzi działalność w wymienionym zakresie, nie spełni tego obowiązku, musi się liczyć z koniecznością zapłacenia grzywny.


Zgodnie z ustawą GIOŚ prowadzi rejestr podmiotów określonych jako: wprowadzający sprzęt, zbierający zużyty sprzęt, prowadzący zakład przetwarzania, prowadzący działalność w zakresie recyklingu, prowadzący działalność w zakresie innych niż recykling procesów odzysku oraz organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Wprowadzającym sprzęt są podmioty zajmujące się jego produkcją i dystrybucją. Natomiast zbierającym są, oprócz sprzedawców hurtowych i detalicznych sprzętu RTV i AGD, gminne jednostki organizacyjne działające w zakresie odbierania odpadów komunalnych.


PRZYKŁAD:

POMOŻE INTERNET

Jeżeli w domu mamy dużo sprzętu RTV lub AGD, z którego nie korzystamy lub nie działa, należy pamiętać, że nie można wyrzucać takich urządzeń na śmietnik. Wówczas należy udać się do gminy i zorientować się, gdzie na terenie gminy znajdują się zakłady zajmujące się przetwarzaniem takiego sprzętu lub gminne zakłady zajmujące się odbieraniem odpadów, w których można pozostawić stare telewizory czy nawet żarówki. Łatwiejszym sposobem jest odwiedzenie strony internetowej gminy, w której mieszkamy. Na stronach www gminy podają adresy punktów, w których można pozbyć się starego sprzętu RTV i AGD.


Wymienione w ustawie grupy przedsiębiorców muszą złożyć wniosek o wpis do rejestru GIOŚ. Każda ma inny wzór takiego dokumentu, określony w rozporządzeniu ministra środowiska z 6 stycznia 2006 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis do rejestru oraz wzoru wniosku o zmianę wpisu do rejestru, a także sposobu ich przekazywania (Dz.U. nr 6, poz. 38).


Wpis do rejestru powinno się złożyć przed rozpoczęciem działalności, nie później jednak niż w terminie 14 dni od uzyskania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.


Wprowadzający sprzęt (importer, producent) musi m.in. podać we wniosku swoją nazwę oraz adres siedziby, NIP i REGON, jeżeli nim dysponuje. Musi także określić grupę i nazwę rodzaju sprzętu, który wprowadza, oraz podać informacje o umowie z organizacją odzysku sprzętu elektronicznego.


Zbierający zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (np. sklep) musi również podać grupę i nazwę zbieranego sprzętu. W przypadku gminnej jednostki organizacyjnej dochodzi jeszcze informacja o decyzjach związanych z gospodarką odpadami, w tym numer decyzji oraz oznaczenie organu, który ją wydał.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Pakosińska-Krawczyńska

Kancelaria Adw. Magdalena Pakosińska-Krawczyńska, chtsanwältin (RAK Berlin), Adwokat niemiecki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »