REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki zmian przepisów antymonopolowych

REKLAMA

Od 21 kwietnia 2007 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) nie wszczyna na wniosek przedsiębiorców postępowań w sprawach praktyk ograniczających konkurencję oraz naruszających zbiorowe interesy konsumentów.


Postępowania takie są prowadzone wyłącznie z urzędu. Zniesienie dotychczasowej możliwości wszczęcia postępowania na wniosek firm jest jedną z nowości wynikających z ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, która zastąpiła poprzednią ustawę z 2000 r. Nowa ustawa zachowuje większość rozwiązań obowiązujących dotychczas. Przedstawiamy zmiany najbardziej istotne dla przedsiębiorców.

REKLAMA


Postępowania przed UOKiK


Nowa ustawa przewiduje trzy rodzaje postępowań przed Prezesem UOKiK. Są to postępowania:

- wyjaśniające,

- antymonopolowe,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.


Nowa ustawa nie daje prawa składania wniosków do Prezesa UOKiK o prowadzenie postępowań w sprawach praktyk ograniczających konkurencję oraz naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Postępowania takie są wszczynane z urzędu przez Prezesa UOKiK. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu: Ma to na celu usprawnienie funkcjonowania Urzędu i umożliwienie Prezesowi Urzędu prowadzenia postępowań dotyczących jedynie najpoważniejszych naruszeń ustawy, mających najbardziej istotny wpływ na rynek. Wyjątek stanowi postępowanie antymonopolowe (w sprawach koncentracji przedsiębiorstw), które może być wszczęte na wniosek lub z urzędu.


WAŻNE!

Przedsiębiorcy zamiast wniosków o wszczęcie postępowania antymonopolowego mogą składać jedynie zawiadomienia, które nie zobowiązują UOKiK do żadnych działań.


Nowość stanowią zawiadomienia wprowadzone przez art. 86 oraz 100 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Nie mają one charakteru wiążącego dla Prezesa UOKiK. Może je złożyć każdy mający podejrzenie stosowania praktyk ograniczających konkurencję czy naruszających zbiorowe interesy konsumentów.


Kontrola koncentracji przedsiębiorców


Łączenie przedsiębiorstw trzeba będzie zgłaszać Prezesowi UOKiK, gdy łączny światowy obrót łączących się przedsiębiorców przekracza 1 mld euro (chodzi o tzw. firmy sieciowe) lub łączny obrót na terytorium RP przekracza 50 mln euro (dotyczy zarówno polskich firm, jak i oddziałów zagranicznych przedsiębiorców w RP). Oznacza to, że zamiast jednego progu obrotowego, podlegającego zgłoszeniu (obecnie 50 milionów euro), powstały dwa progi - światowy i polski.


WAŻNE!

Zamiar koncentracji podlega zgłoszeniu Prezesowi UOKiK w przypadku przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji, których:

- łączny światowy obrót w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 1 000 000 000 euro lub

- łączny obrót na terytorium Polski w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 50 000 000 euro.


Nowa ustawa podniosła zatem wysokość progu obrotu, który rodzi obowiązek zgłoszenia. Wprowadziła też dodatkowe kryterium obrotu na terytorium Polski (dotychczas obowiązek zgłoszenia był uzależniony jedynie od wysokości obrotu światowego uczestników koncentracji). Prezes UOKiK będzie kontrolować tylko największe koncentracje, które będą miały faktyczny wpływ na stan konkurencji na rynku (koncentracje branżowe).


Z obowiązku zgłoszenia do Prezesa UOKiK zostało wyłączone objęcie lub nabycie akcji lub udziałów innego przedsiębiorcy, powodujące uzyskanie co najmniej 25% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników, lub objęcie przez tę samą osobę funkcji członka organu zarządzającego albo organu kontrolnego u konkurujących ze sobą przedsiębiorców, a także rozpoczęcie wykonywania praw z akcji lub udziałów objętych lub nabytych bez uprzedniego zgłoszenia. Ustawodawca uznał, że w wyniku tych transakcji nie dochodzi do przejęcia kontroli przez przedsiębiorcę nad innym przedsiębiorcą. Nie ma więc potrzeby obejmowania ich kontrolą Prezesa UOKiK.


Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

REKLAMA


Nowa ustawa wprowadziła możliwość stosowania kar pieniężnych wobec przedsiębiorców, którzy dopuszczają się praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Dotychczas Prezes UOKiK mógł nałożyć karę dopiero za niewykonanie jego decyzji nakazującej zaprzestanie takich praktyk. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na przedsiębiorcę będzie mogła od razu zostać nałożona kara w wysokości do 10% przychodu firmy (art. 106 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów).


Ryzyko to dotyczy firm stosujących wobec konsumentów bezprawne działania. Jest to m.in. stosowanie wzorców umów zawierających tzw. niedozwolone klauzule umowne. Firma może być także ukarana za nieudzielanie konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji, jak również za nieuczciwą lub wprowadzającą w błąd reklamę i inne czyny nieuczciwej konkurencji godzące w zbiorowe interesy konsumentów.


Wyższe kary


Nowa ustawa podwyższyła do 200-krotności przeciętnego wynagrodzenia maksymalny wymiar kary, nakładanej w przypadku gdy przedsiębiorca dopuszczający się stosowania praktyk ograniczających konkurencję, praktyk naruszających zbiorowy interes konsumentów albo dokonujący koncentracji bez dokonania zgłoszenia nie uzyskał przychodu w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. Dotychczas w takiej sytuacji można było na przedsiębiorcę nałożyć karę w wysokości do 100-krotności przeciętnego wynagrodzenia.


- ustawa z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów - Dz.U. Nr 50, poz. 331


Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA