| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Jak sprawdzać kontrahenta

Jak sprawdzać kontrahenta

Bezpieczeństwo zawieranych transakcji nabiera podstawowego znaczenia szczególnie w sytuacji wysokiego ryzyka niewypłacalności licznych firm działających na rynku.


Większość międzynarodowych firm działających w naszym kraju posiada procedury obligujące je do sprawdzania każdego nowego kontrahenta, jak również do bieżącego monitorowania jego kondycji w trakcie trwania współpracy. Coraz więcej rodzimych menedżerów przekonuje się do tego rozwiązania, widząc w nim jedno z niezbędnych narzędzi zmniejszenia ryzyka finansowego.

Popyt na usługi wywiadowni systematycznie rośnie. Widać to wyraźnie zwłaszcza od czasu wejścia naszego kraju do Unii Europejskiej. Polscy przedsiębiorcy powoli przejmują zachodnie standardy zarządzania ryzykiem biznesowym. Wielu z nich boleśnie odczuło już bowiem skutki braku rzetelnych informacji na temat nowego kontrahenta, a jednocześnie zauważyli, że sami są sprawdzani przez wywiadownie w momencie, kiedy podejmują nowe kontakty handlowe - podsumowuje Monika Kowalska.

Wstąpienie Polski do struktur unijnych, a ściślej - likwidacja barier celnych i innych administracyjnych regulatorów wymiany handlowej oraz nawiązywania kontaktów biznesowych - zaowocowało zwiększonym zainteresowaniem usług świadczonych przez wywiadownie. Ze zrozumiałych względów największym powodzeniem cieszą się te z nich, które, czy to z racji powiązań kapitałowych czy też organizacyjnych, dysponują zapleczem informacyjnym o gospodarczych podmiotach działających w różnych krajach.

Godne uwagi wydają się ostatnie statystyki. Od czasu  wejścia Polski do Unii Europejskiej aż o 350 proc. wzrosło zainteresowanie polskich firm badaniem podmiotów zagranicznych, o czym świadczy liczba raportów opracowanych na zlecenie rodzimych biznesmenów. Ten wzrost zainteresowania utrzymuje się na podobnym poziomie, co dowodzi, że nie maleje ekspansja naszego eksportu na rynki europejskie.

Równocześnie w tym samym okresie Coface Poland odnotował wzrost liczby zamawianych przez zagraniczne firmy raportów na temat przedsiębiorstw w Polsce o 65 proc. Niejako zaś przy okazji zainteresowanie polskich firm informacjami wywiadowni na temat innych polskich przedsiębiorstw wzrosło w ciągu ostatnich dwóch lat o 83 proc. I zapewne będzie rosło nadal.

Wybrać wywiadownię

W Polsce działa kilka sieciowych międzynarodowych wywiadowni (m.in.: Coface Poland, Creditreform, Dun&Bradstreet) oraz kilkadziesiąt podmiotów krajowych (m.in.: InfoCredit, Mediatex, Infodata). Wywiadownia sieciowa, dzięki swoim międzynarodowym powiązaniom, może sprawdzić partnera handlowego praktycznie na całym świecie i przedstawić swoją rekomendację co do współpracy. Wywiadownie krajowe ograniczają się do terytorium Polski.

Warto sprawdzić, jak długo wywiadownia działa na polskim rynku, a tym samym, jakie ma doświadczenie i bazę danych o firmach, oraz ile osób zatrudnia, co wiąże się z jej możliwościami szybkiego pozyskania informacji z różnych miejsc w kraju. Jeśli interesują nas raporty o firmach zagranicznych, uzyskamy je tylko w sieciowej wywiadowni międzynarodowej.

Marek Matusiak
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Czopik

Rajdowy Mistrz Polski, właściciel Szkoły Bezpiecznej Jazdy SBJ

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »