| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Jak sprawdzać kontrahenta

Jak sprawdzać kontrahenta

Bezpieczeństwo zawieranych transakcji nabiera podstawowego znaczenia szczególnie w sytuacji wysokiego ryzyka niewypłacalności licznych firm działających na rynku.


Często nie wystarczy jednak jednorazowe sprawdzenie firmy. Wywiadownia daje możliwość bieżącego monitorowania kontrahenta. Monitorować firmę można pod wieloma względami, np. wypłacalności, dyscypliny płatniczej, obrotu, zmian w strukturze własności, zmian w wysokości proponowanego maksymalnego kredytu kupieckiego i wielu innych.

Nie ma ograniczeń co do wielkości firmy czy branży. Wywiadownia jest w stanie przygotowywać raporty zarówno o małych, jak i bardzo dużych firmach. Może też przygotować analizę całej branży.

Monitorowanie należności

Przedsiębiorcy mogą powierzyć wyspecjalizowanym podmiotom cały proces zarządzania wierzytelnościami. Firma windykacyjna, stając się reprezentantem wierzyciela, dysponuje całym wachlarzem działań mających przede wszystkim nie dopuścić do powstania zaległości i skłonić kontrahenta do terminowej zapłaty.

Klient decydując się na współpracę z firmą windykacyjną ustala określony sposób działania podczas całego procesu monitorowania należności - od chwili jej powstania, aż do ewentualnej windykacji. Firma windykacyjna zgodnie z przyjętym trybem kontaktuje się z klientami wierzyciela jeszcze przed upływem terminu płatności, sprawdzając, czy wpłynęła do niego faktura, monituje w imieniu wierzyciela, a jeśli jest to konieczne - podejmuje działania windykacyjne. Dla wielu firm jest to znaczne odciążenie pracy działów finansowych i dlatego na ten rodzaj usług outsourcingowych decyduje się coraz więcej przedsiębiorstw.

Zdarza się jednak, że przedsiębiorcy uciekają się do pomocy wyspecjalizowanych firm dopiero wtedy, gdy zachodzi konieczność windykacji przeterminowanych należności, a osoby z wewnętrznych działów, odpowiedzialne za dopilnowanie terminu płatności, poniosły fiasko. Zalety, na które wskazuje się w tym przypadku najczęściej, to możliwość powierzenia firmom zewnętrznym działania, które bywa konieczne, a nie należy przecież do specjalności zleceniodawcy. Przedsiębiorstwa nie muszą dzięki temu inwestować w tworzenie zespołów, zajmujących się monitorowaniem i egzekwowaniem należności od niesolidnych dłużników.

Klient

Klientami są firmy prawie ze wszystkich branż. Im przedsiębiorstwo ma więcej klientów i partnerów handlowych, tym częściej korzysta z usług wywiadowni. W Polsce jest to ponad 5000 firm. Rocznie zamawiają łącznie około 200 tys. raportów handlowych. Dla porównania w Austrii, gdzie zarejestrowanych jest dziesięć razy mniej podmiotów gospodarczych niż w Polsce, przygotowuje się dziesięciokrotnie więcej raportów.
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Olimpia Bronowicka

Rzecznik prasowy Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »