| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Budżet Domowy > Tanie zakupy > Codzienne zakupy z głową

Codzienne zakupy z głową

Codzienne zakupy robi każdy z nas, lecz nie każdy kontroluje podczas nich zawartość swojego portfela. Często przez wybory, które robimy opierając się bardziej na emocjach niż na rozsądku, powodują, iż po powrocie do domu jesteśmy przerażeni sumą pieniędzy jaką wydaliśmy. Co zrobić, aby nie przyprawić się o zawał serca z powodu niekontrolowanych wydatków? Poniżej kilka prostych porad.

Planowanie jest podstawą rozsądnych zakupów. Jest może trochę żmudne, ale jeśli zrobimy z tego nawyk, w dłuższej perspektywie tylko nam się to opłaci.

Po pierwsze zaplanuj ile razy należy wybierać się na większe zakupy, aby uzupełnić zapasy w domu. Może to być raz w tygodniu, czy raz na dwa tygodnie. Ustal sobie, iż np. raz w tygodniu sprawdzasz zapasy wszystkich szafek w domu. Spisz rzeczy, które się kończą lub których już Ci brakuje, a gdy wybierasz się na zakupy, kupuj na zapas. Chodzi tu głównie o produkty nie psujące się szybko, np. papier toaletowy, środki do czyszczenia, ryż, makaron, żele pod prysznic, mięso (do zamrożenia) itp. Tym samym nie zdarzy Ci się sytuacja, iż czegoś zabraknie w domu, a ponadto produkty w większych paczkach są tańsze niż np. dwa mniejsze, których zsumowana ilość jest taka sama.

Jeśli chodzi o produkty kupowane na bieżąco, jak np. chleb, również ustal sobie zakres czasowy. Przykładowo możesz robić takie małe zakupy co dwa-trzy dni. Nie rób ich jednak z głowy. Usiądź za każdym razem i zastanów się czego naprawdę potrzebujesz, a następnie spisz to na kartce. Tym samym, gdy pójdziesz do sklepu nie będziesz tracił czasu na rozglądanie się po półkach i zastanawianie, ani nie kupisz nic, co tak naprawdę jest Ci niepotrzebne.

Zobacz także dział: Oszczędzanie

Przy robieniu zakupów, zanim wyjdziesz ze sklepu sprawdź paragon. Może się okazać i zapłaciłeś więcej niż powinieneś. Niekoniecznie może to być zła intencja sprzedającego, lecz po prostu zwykły błąd, który zdarzyć się może każdemu z nas. Warto jednak od razu wyjaśnić wszelkie nieporozumienia. Sprawdzaj uważnie czy produkty, które były zaznaczone jako promocyjne, rzeczywiście były w cenie obniżonej lub czy np. czteropaku nie skasowano Cię w cenie sześciopaku. Jeśli okaże się, że cena produktu na wystawie nie zgadza się z ceną na paragonie, możesz domagać się zwrotu „nadpłaty” lub zwrócić towar i odzyskać pełną sumę, jeśli się okaże, że na wystawie cena była podana błędnie. Poproś w takim wypadku, aby obsługa sklepu zmieniła metkę cenową produktu w Twojej obecności.

Pamiętaj, że wprowadzanie klientów w błąd jest karane. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do praktyk sklepu zawsze możesz skontaktować się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) lub Europejskim Centrum Konsumenckim (ECK) przez bezpłatną infolinię, gdzie dowiesz się dokładnie jakie masz prawa i gdzie możesz złożyć skargę. Warto taki numer zapisać sobie w telefonie komórkowym, aby na bieżąco móc się skontaktować ze specjalistami chroniącymi prawa konsumentów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Häfele Polska

Producent okuć meblowych i budowlanych, a także elektronicznych systemów kontroli dostępu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »