| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Budżet Domowy > Tanie mieszkanie > Mieszkanie przed podpisaniem umowy przedwstępnej – vademecum kupującego

Mieszkanie przed podpisaniem umowy przedwstępnej – vademecum kupującego

Szukając wymarzonego mieszkania, bardzo często spotykamy się z klasyczną zagrywką negocjacyjną zbywców: dowiadujemy się o konieczności natychmiastowego podjęcia decyzji. Zanim ulegniemy pokusie błyskawicznego podpisania umowy przedwstępnej, warto pamiętać, że działanie pod wpływem emocji może być brzemienne w skutkach, szczególnie jeśli chcemy, aby kredyt mieszkaniowy wystarczył na zakup całej nieruchomości.

Do znudzenia powtarzane przez doradców kredytowych nawoływanie do sprawdzenia możliwości finansowych przyszłych kredytobiorców nie jest zwykłym truizmem. Warto weryfikować swoją zdolność kredytową zawsze, przed każdorazową przymiarką do zakupu nieruchomości, a szczególnie wtedy, kiedy poprzednia miała miejsce choćby przed kilkoma miesiącami. Wynika to ze zmienności ofert bankowych oraz licznych zmian w polityce, regulującej działalność banków, prowadzonej przez Komisję Nadzoru Finansowego. Restrykcyjna procedura badania zdolności kredytowej prowadzi niestety do zmniejszania się maksymalnych kwot, jakie może uzyskać potencjalny kredytobiorca.

Aby nie rozczarować się skurczeniem możliwości finansowych, co może spowodować brak możliwości zakupu wybranego mieszkania, warto na bieżąco sprawdzać, przynajmniej w kilku bankach, jaka jest nasza aktualna zdolność kredytowa.

Należy pamiętać o trzech podstawowych elementach dobrej transakcji na rynku nieruchomości: finansowym, prawnym oraz technicznym.

Zbywający nieruchomości ma obowiązek okazania potencjalnemu nabywcy dokumentów, potwierdzających jego prawa do lokalu. Podstawowym dokumentem jest zawsze tytuł własności , który z reguły przybiera formę aktu notarialnego, w przypadku nabycia nieruchomości np. w drodze kupna czy darowizny lub postanowienia sądu, np. przy podziale spadku. Z kolei w przypadku mieszkania spółdzielczego dokumentem, potwierdzającym spółdzielcze prawo do lokalu, będzie np. przydział. W obu wypadach należy wymagać drugiego dokumentu. Przy mieszkaniu własnościowym, z założoną księgą wieczystą, będzie to aktualny (nie starszy niż 30 dni) odpis z księgi wieczystej lokalu. Natomiast gdy mieszkanie jest spółdzielcze, bez wyodrębnionej księgi wieczystej, wtedy niezbędne okaże się zaświadczenie ze spółdzielni o stanie prawnym lokalu.

Przeczytaj również: Rodzina na Swoim w pigułce – poradnik

Poza upewnieniem się, że mieszkaniem dysponuje prawowity właściciel, należy sprawdzić, czy lokal nie jest obciążony ograniczonymi prawami rzeczowymi, takimi jak służebności czy hipoteka oraz czy nie ciążą na nim inne zaległości, jak choćby opłaty eksploatacyjne czy zaległości wobec spółdzielni.

Jeśli mieszkanie sprzedaje przedsiębiorca, który miał w nim zarejestrowaną działalność gospodarczą, należy poinformować go, że bank kredytujący zakup nieruchomości może wystąpić o okazanie zaświadczeń, iż dotychczasowy właściciel nie zalega wobec ZUS czy US.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych "Bochnacki, Bojanowski, Hipsz"

Radcowie prawni

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »