REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kryzys nie uderzył w kieszeń Św. Mikołaja

Irina Nowochatko
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Migocące lampki dekorujące sklepowe stoiska, melodia piosenki Last Christmas towarzysząca na każdym kroku, świąteczne opakowania towaru, który na co dzień jest obecny na półkach supermarketu mają sprawić, że w okresie od połowy listopada do końca grudnia chcemy kupić jak najwięcej ładnych i nie zawsze przydatnych rzeczy. Czy w tym roku w warunkach panującego kryzysu będzie inaczej?

Duszno. Wchodzący natychmiast zdejmują czapki i ściągają szaliki. Ręce dodatkowo obciążają płaszcze i kurtki, które trzeba będzie trzymać póki nie odejdzie się od kasy.

REKLAMA

Nawet mając w głowie precyzyjnie ułożoną listę prezentów nie da się na szybko kupić, tego co już wcześniej zostało zaplanowane. Nadszedł czas, w którym tłumy ruszają do centrów handlowych. Nie ma co się łudzić - kryzys nie wpłynął na decyzje zakupowe Polaków. Zatem ile zapłacimy za stanie w kolejkach, stracony czas i prezenty w pięknych świątecznych opakowaniach?

Grudzień 2009

O kryzysie pisze prasa gospodarcza, telewizja przygotowuje reportaże dotyczące skutków recesji, stacje radiowe także nie omijają tego tematu. A obok istnieje inny magiczny świat, który oferuje pełnię szczęścia zapakowaną w kolorową torebkę udekorowaną gwiazdką i reniferami. Wydaje się to surrealistyczne. A jednak większość z nas daje się uwieźć.

Handlowcy zacierają ręce i za pomocą zwyczajnych chwytów marketingowych skłaniają nas do zakupu nadmiernej ilości rzeczy, które w innym czasie nie bylibyśmy skłonni kupić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdza to badanie firmy Deloitte „Zakupy świąteczne 2009”, która podała, że polscy konsumenci są optymistycznie nastawieni do tegorocznych zakupów przedświątecznych.

Badanie zostało przeprowadzone w okresie wrzesień-październik br. na reprezentatywnej próbie 17,567 tys. europejskich konsumentów, z czego w Polsce przebadano 903 osoby.

Ponad 60 proc. Polaków deklaruje, że wyda na prezenty tyle samo lub więcej niż w ubiegłym roku. Z kolei przeciętna polska rodzina przeznaczy w tym roku na święta około 1,5 tys. zł, z czego blisko połowę na upominki dla najbliższych.

Co najszybciej znika ze sklepowych półek? Eksperci Deloitte zaznaczają, że najczęściej wręczanym podarunkiem będą w tym roku perfumy i kosmetyki, a najpopularniejszym miejscem zakupów hipermarkety i centra handlowe.

Handlowcy liczą zyski

REKLAMA

Kryzys gospodarczy ma ograniczony wpływ na plan przedświątecznych zakupów większości europejczyków. Analitycy podkreślają, że w odczuciach konsumentów Europy Wschodniej załamanie gospodarcze zaczęło być odczuwalne dopiero w tym roku. W przypadku Polski, 44 proc. respondentów odczuwa wpływ dekoniunktury gospodarczej na ich osobistą sytuację finansową.

Polscy konsumenci są optymistami - 63 proc. z nich sądzi, że ich sytuacja finansowa poprawi się lub pozostanie bez zmiany, a jedynie 21 proc. uważa, że ich sytuacja pogorszy się w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Adam Chróścielewski, starszy menedżer w Deloitte tłumaczy, że w wydatki przedświąteczne, które zostały poddane analizie wchodziły zarówno budżety przeznaczone na prezenty jak i kwoty, jakie zostaną przeznaczone na rodzinne i towarzyskie spotkania świąteczne i artykuły żywnościowe.

Ekspert dodaje, że w Europie Zachodniej większość konsumentów planuje przeznaczyć taką samą lub mniejszą kwotę w porównaniu do ubiegłego roku. W naszym regionie trend jest odwrotny – konsumenci planują zwiększyć wydatki na zakupy w porównaniu z 2008 rokiem.

Z badania Deloitte wynika, ze średni świąteczny budżet gospodarstwa domowego w Europie Zachodniej w tym roku wyniesie 700 euro. Najbardziej oszczędni będą Holendrzy, którzy planują przeznaczyć na Święta 400 euro, z kolej najwięcej (1,11 tys. euro) wydadzą Irlandczycy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA