| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Budżet Domowy > Oszczędzanie > W jaki sposób firmy energetyczne pomagają zmienić sprzedawcę prądu?

W jaki sposób firmy energetyczne pomagają zmienić sprzedawcę prądu?

Eksperci są zdania, że można zaoszczędzić niemałe pieniądze, decydując się na usługi sprzedawcy tańszej energii. Zamiana jest szczególnie opłacalna dla osób, które prowadzą własną firmę. Jak ograniczyć do minimum procedury, związane z wyborem nowej oferty?

Teoretycznie, procedura zmiany sprzedawcy prądu nie powinna trwać dłużej niż miesiąc, jeżeli odbywa się po raz pierwszy i nie dłużej niż 14 dni, jeżeli odbywa się po raz kolejny. W praktyce jednak formalności mogą potrwać dłużej. Należy, bowiem doliczyć okres wypowiedzenia umowy z obecnym sprzedawcą, okres wymiany dokumentów oraz czas na dostosowanie licznika (w przypadku dużych i średnich firm).

Warto w tym miejscu nadmienić, iż wbrew obawom niektórych przedsiębiorców, czas pomiędzy rozwiązaniem starej, a wejściem w życie nowej umowy, w żadnym wypadku nie oznacza przerwy w dostawie prądu. Jedyną mniej korzystną rzeczą, którą da się odczuć po zmianie sprzedawcy energii, będzie podwójna faktura. Oddzielną prześle nam nasz nowy sprzedawca, oddzielną dotychczasowy i niezmienny dystrybutor. Nie oznacza to jednak wzrostu kosztów za przesył, ponieważ opłaty za dystrybucję energii wynikają z taryfy, zatwierdzanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

Nie pozwól swoim pieniądzom uciekać, zmień swojego dostawcę prądu!

Generalnie, aby zmienić sprzedawcę prądu, wystarczy dopełnić następujących formalności:

  • podpisać umowę z nowym sprzedawcą;
  • rozwiązać obowiązującą umowę kompleksową bądź umowę sprzedaży;
  • złożyć wniosek zmiany sprzedawcy u dotychczasowego operatora sieci dystrybucyjnej, z którym także należy zawrzeć nową umowę na usługę dystrybucji.

Godny odnotowania jest fakt, iż niektóre firmy obrotu energią znacznie uprościły proces zmiany sprzedawcy, który niemalże w całości może zostać przeprowadzony korespondencyjnie. Wystarczy, że podpisując umowę z nowym sprzedawcą, udzielimy mu pełnomocnictwa do zajęcia się całą resztą formalności, związanych ze zmianą.

Jak wygląda dokładnie taki proces? Cóż, w większości przypadków podobnie, ponieważ jest to procedura ujednolicona. Pewne zmiany mogą wynikać z powodu różnic w systemach obsługi u różnych dostawców. Poniżej przedstawiono analizę na przykładzie spółki TAURON Sprzedaż, dokonaną przy pomocy Piotra Hałonia - kierownika Biura Klientów Biznesowych.

W momencie podpisania umowy sprzedaży energii elektrycznej z TAURON Sprzedaż, klient otrzymuje do podpisania dwa pełnomocnictwa. Pierwsze z nich dotyczy wypowiedzenia obecnie obowiązującej umowy, której przedmiotem była sprzedaż energii elektrycznej. Drugie pełnomocnictwo dotyczy zgłoszenia nowej umowy sprzedaży u lokalnego Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Dzięki umocowaniu przez Klienta nowego sprzedawcy, cały proces jest obsługiwany przez spółkę obrotu i w ostatecznym rozrachunku po upływie 30 bądź 14 dni rozpoczynana jest sprzedaż przez nowego sprzedawcę. Oczywiście, jeżeli okres wypowiedzenia obecnej umowy na to pozwala (najczęściej stosowane są jedno i trzy miesięczne terminy odstąpienia od umowy ). Należy także pamiętać , że jeżeli klient ma podpisaną umowę terminową, zazwyczaj takiej umowy nie można wypowiedzieć przed jej wygaśnięciem bez płacenia kary umownej.

Nowy sprzedawca w imieniu klienta wypowie obowiązującą umowę sprzedaży energii elektrycznej oraz wyśle do Operatora Systemu Dystrybucyjnego wniosek: Zgłoszenie Zmiany Sprzedawcy/Zgłoszenie Umowy Sprzedaży. Aby nowy sprzedawca mógł prawidłowo wypełnić wszystkie pola we wniosku, konieczne jest dostarczenie przez Klienta danych z obowiązującej umowy oraz z faktury. O jakich danych mowa? Najistotniejszy jest okres wypowiedzenia obecnej umowy sprzedaży bądź umowy kompleksowej. Ważnym elementem jest sam numer umowy, grupa taryfowa, według której klient jest dziś rozliczany, numer licznika energii elektrycznej czynnej, moc umowna, numer punktu poboru energii elektrycznej oraz wszystkie dane teleadresowe i dane kontrahenta.

Po pozytywnej weryfikacji przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego zgłoszenia, o którym mowa powyżej, do Klienta zostanie przesłana umowa o świadczenie usług dystrybucji, sporządzona przez właściwego Operatora Systemu Dystrybucyjnego, pod warunkiem wcześniejszego dostosowania układu pomiarowo-rozliczeniowego którego klient jest właścicielem.

Chcesz zaoszczędzić na rachunkach? Sprawdź kto ma najlepszą ofertę!

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Owczarek

ekspert w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »