REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozwiązać spór z bankiem?

Jarosław Sadowski
Główny analityk Expander Advisors
Rozpatrzenie reklamacji, związanych z kartami płatniczymi, niekiedy zajmuje bankom więcej czasu. Fot. Fotolia
Rozpatrzenie reklamacji, związanych z kartami płatniczymi, niekiedy zajmuje bankom więcej czasu. Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli bank nie dotrzyma warunków umowy lub naliczy dodatkowe koszty usługi, można złożyć reklamację. Co jednak zrobić, gdy nie uda nam się wyperswadować bankowi swoich racji? Pozew sądowy nie jest jedynym sposobem na walkę z bankami.

Reklamacja w banku

Jeśli nie zgadzamy się z konkretną decyzją banku (np. naliczoną nam opłatą) lub uważamy, że bank nieprawidłowo wykonał jakąś dyspozycję (np. spóźnił się z wypłatą transzy kredytu), to w pierwszej kolejności powinniśmy złożyć reklamację. Możemy to zrobić telefonicznie lub w formie pisemnej (list, mail), w placówce danego banku.

REKLAMA

Jeśli sprawa jest poważna i dotyczy dużej kwoty, to najlepiej udać się do banku osobiście. Dodatkowo, warto poprosić o wydanie potwierdzenia, na którym będzie figurować data przyjęcia reklamacji. W przypadku drobnych spraw wygodniej jest złożyć reklamację pisanie lub telefonicznie.

REKLAMA

Z reguły banki zastrzegają sobie, że mają 30 dni na rozpatrzenie reklamacji, choć może to trwać dłużej, np. w przypadku spraw, związanych z kartami płatniczymi. Co jednak zrobić, jeśli bank naszą skargę odrzuci lub nie udzieli żadnej odpowiedzi?

W takiej sytuacji, gdy reklamacja nie zostanie pozytywnie rozpatrzona, często składamy kolejną reklamację lub rozważamy pozew sądowy. Warto jednak pamiętać, że istnieją skuteczne i tanie sposoby rozwiązywania sporów z bankami - Arbiter Bankowy i Sąd Polubowny przy KNF.

Dowiedz się także: Jak długo trwa realizacja przelewu bankowego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomoc Arbitra Bankowego

Arbiter Bankowy rozstrzyga spory między konsumentami a bankami. Na jego pomoc można jednak liczyć tylko w przypadku, gdy wcześniej złożyliśmy reklamację, ale odpowiedź banku była negatywna lub jeśli bank nie odpowiedział w terminie. Dodatkowym warunkiem jest to, że kwota rekompensaty, jakiej domagamy się od banku, nie może przekraczać 8 000 zł.

Uzyskanie pomocy Arbitra nie jest skomplikowane. Trzeba jedynie zapłacić 50 zł i złożyć wniosek, w którym opiszemy, jakiego banku dotyczy sprawa, jakiej rekompensaty oczekujemy i dlaczego ona nam się należy. W ciągu 14 dni otrzymamy należne nam pieniądze, jeśli arbiter przyzna nam rację lub dojdzie do zawarcia ugody z bankiem.

Polecamy serwis: Karty kredytowe

Proces w Sądzie Polubownym przy KNF

Jeśli jednak arbiter nie przyzna rekompensaty lub w sytuacji, gdy sprawa nie może zostać przez niego rozpatrzona, pozostaje dochodzenie swoich praw w Sądzie Polubownym przy KNF.

Główna różnica, w porównaniu do Arbitra Bankowego, polega na tym, że tutaj bank musi wyrazić zgodę na postępowanie.

W przypadku zabiegania o rekompensatę w Sądzie Polubownym nie ma ograniczenia w postaci maksymalnej kwoty rekompensaty. Jest jedynie określona kwota minimalna (500 zł), ale prezes sądu może ją obniżyć, gdy sprawa dotyczy nie konsumenta, a np. sporu między dwoma bankami. Dodatkowo koszt pomocy Sądu Polubownego jest nieco wyższy niż Arbitra.

Opłata za postępowanie mediacyjne wynosi 250 zł. Kolejne 250 zł kosztuje postępowanie przed Sądem Polubownym. Czasem jednak ta suma jest warta zadośćuczynienia ze strony banku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA