| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Budżet Domowy > Bank > Jak rozwiązać spór z bankiem?

Jak rozwiązać spór z bankiem?

Jeżeli bank nie dotrzyma warunków umowy lub naliczy dodatkowe koszty usługi, można złożyć reklamację. Co jednak zrobić, gdy nie uda nam się wyperswadować bankowi swoich racji? Pozew sądowy nie jest jedynym sposobem na walkę z bankami.

Reklamacja w banku

Jeśli nie zgadzamy się z konkretną decyzją banku (np. naliczoną nam opłatą) lub uważamy, że bank nieprawidłowo wykonał jakąś dyspozycję (np. spóźnił się z wypłatą transzy kredytu), to w pierwszej kolejności powinniśmy złożyć reklamację. Możemy to zrobić telefonicznie lub w formie pisemnej (list, mail), w placówce danego banku.

Jeśli sprawa jest poważna i dotyczy dużej kwoty, to najlepiej udać się do banku osobiście. Dodatkowo, warto poprosić o wydanie potwierdzenia, na którym będzie figurować data przyjęcia reklamacji. W przypadku drobnych spraw wygodniej jest złożyć reklamację pisanie lub telefonicznie.

Z reguły banki zastrzegają sobie, że mają 30 dni na rozpatrzenie reklamacji, choć może to trwać dłużej, np. w przypadku spraw, związanych z kartami płatniczymi. Co jednak zrobić, jeśli bank naszą skargę odrzuci lub nie udzieli żadnej odpowiedzi?

W takiej sytuacji, gdy reklamacja nie zostanie pozytywnie rozpatrzona, często składamy kolejną reklamację lub rozważamy pozew sądowy. Warto jednak pamiętać, że istnieją skuteczne i tanie sposoby rozwiązywania sporów z bankami - Arbiter Bankowy i Sąd Polubowny przy KNF.

Dowiedz się także: Jak długo trwa realizacja przelewu bankowego?

Pomoc Arbitra Bankowego

Arbiter Bankowy rozstrzyga spory między konsumentami a bankami. Na jego pomoc można jednak liczyć tylko w przypadku, gdy wcześniej złożyliśmy reklamację, ale odpowiedź banku była negatywna lub jeśli bank nie odpowiedział w terminie. Dodatkowym warunkiem jest to, że kwota rekompensaty, jakiej domagamy się od banku, nie może przekraczać 8 000 zł.

Uzyskanie pomocy Arbitra nie jest skomplikowane. Trzeba jedynie zapłacić 50 zł i złożyć wniosek, w którym opiszemy, jakiego banku dotyczy sprawa, jakiej rekompensaty oczekujemy i dlaczego ona nam się należy. W ciągu 14 dni otrzymamy należne nam pieniądze, jeśli arbiter przyzna nam rację lub dojdzie do zawarcia ugody z bankiem.

Polecamy serwis: Karty kredytowe

Proces w Sądzie Polubownym przy KNF

Jeśli jednak arbiter nie przyzna rekompensaty lub w sytuacji, gdy sprawa nie może zostać przez niego rozpatrzona, pozostaje dochodzenie swoich praw w Sądzie Polubownym przy KNF.

Główna różnica, w porównaniu do Arbitra Bankowego, polega na tym, że tutaj bank musi wyrazić zgodę na postępowanie.

W przypadku zabiegania o rekompensatę w Sądzie Polubownym nie ma ograniczenia w postaci maksymalnej kwoty rekompensaty. Jest jedynie określona kwota minimalna (500 zł), ale prezes sądu może ją obniżyć, gdy sprawa dotyczy nie konsumenta, a np. sporu między dwoma bankami. Dodatkowo koszt pomocy Sądu Polubownego jest nieco wyższy niż Arbitra.

Opłata za postępowanie mediacyjne wynosi 250 zł. Kolejne 250 zł kosztuje postępowanie przed Sądem Polubownym. Czasem jednak ta suma jest warta zadośćuczynienia ze strony banku.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Witold Modzelewski Radca Prawny

Kancelaria prawnopodatkowa w grupie Instytutu Studiów Podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »