| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Budżet Domowy > Bank > Co powstrzymuje Polaków przed zmianą banku?

Co powstrzymuje Polaków przed zmianą banku?

Polacy nie lubią zmian, a przynajmniej nie chcą likwidować konta i otwierać rachunków w innych bankach niż dotychczas. Największy problem z podjęciem decyzji o przeniesieniu rachunku bankowego mają osoby, które są związane z instytucją dłużej. Tymczasem banki robią wszystko, żeby pozyskać nowych klientów.

Informacje do tekstu zostały zaczerpnięte z raportu „DOKĄD ODPŁYWAJĄ TWOI KLIENCI?”, przygotowanego przez TNS Pentor.

Gdy osłabła presja na sprzedaż kredytów, na pierwszy plan w kampaniach reklamowych wysunęły się konta. Już ponad dwa lata banki dwoją się i troją w mediach, aby przekonać do swoich rachunków. Dodatkowo, od 2010 roku instytucje finansowe ułatwiają przenoszenie kont. Badania rynku nie pozostawiają jednak złudzeń – mobilność klientów nie wzrasta.

- Polacy obejrzą i docenią reklamy, pomyślą nawet, jakby to było dobrze zmienić bank, ale do czynów dochodzi niebywale rzadko – zwraca uwagę Marcin Idzik z TNS Pentor. Wyjątek na tym tle stanowią osoby, związane z bankiem mniej niż dwa lata. Im „zdrada” przychodzi zdecydowanie łatwiej. Generalnie od ponad pięciu lat, na taki krok decyduje się zaledwie co dwudziesta osoba. I odsetek ten się nie zmienia.

Wieloletni związek z bankiem

Czyżby Polacy byli tak zadowoleni z usług banków, czy też po prostu nie chce im się działać? Prawda jak zwykle leży po środku. Statystyczny Polak związany jest ze swoim bankiem długo, bo około osiem lat. Im dłuższa współpraca, tym trudniej zrezygnować, a negatywne doświadczenia z przeszłości z czasem przechodzą w niepamięć – mówi Marcin Idzik. Do tego dochodzi jeszcze przyzwyczajenie i tak powstaje recepta na inercję.

Dowiedz się także: Czy założyć darmowe konto bankowe dla studenta?

Jak podaje Pentor, wśród osób, zastanawiających się nad zmianą, tylko 17 proc. stanowią klienci, którzy mają konto w tym samym banku od co najmniej od ośmiu lat. Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w grupie ze stażem, nieprzekraczającym dwóch lat. Z tej kategorii wywodzi się jedna trzecia osób, które zmieniały bank w ciągu ostatniego roku.

Przyczyną odejścia jest głównie niezadowolenie ze współpracy. Taka odpowiedź pada w 45 proc. przypadków. - Czynnikiem koniecznym staje się też oferta konkurencji. To kluczowy element co drugiej tego typu decyzji – zwraca uwagę Marcin Idzik.

Mix niezadowolenia ze współpracy z nową, ciekawą ofertą innego banku, zyskał 22 proc. odpowiedzi. Atrakcyjna propozycja konkurencji mobilizuje 28 proc. ankietowanych.

Polecamy serwis: Karty kredytowe

Dwa konta zamiast jednego

Decyzja o zmianie banku traktowana jest bardzo poważnie; towarzyszą jej analizy czynników „za” i „przeciw”. Zdecydowanie łatwiej rozpocząć współpracę z nowym bankiem, zachowując przy tym relację z dotychczasowym. Świadczy o tym fakt, iż w przypadku zmiany banku Polacy biorą pod uwagę dwukrotnie więcej czynników niż w przypadku nawiązania współpracy z bankiem dodatkowym.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sofath

Prekursor i lider na europejskim rynku pomp ciepła.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »