| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > NBP: potrzebna jest edukacja ekonomiczna społeczeństwa

NBP: potrzebna jest edukacja ekonomiczna społeczeństwa

Edukacja ekonomiczna społeczeństwa nie jest w stanie przeciwdziałać kryzysom na rynkach finansowych, ale pozwala łagodzić ich skutki – wskazali uczestnicy seminarium zorganizowanego 21 stycznia br. przez NBP.

Było to kolejne spotkanie ekspertów z dziedziny ekonomii i finansów, którzy dyskutowali o roli edukacji ekonomicznej społeczeństwa w przeciwdziałaniu kryzysom.

– Kryzys na rynkach finansowych pokazał nam, jak bardzo potrzebna jest edukacja ekonomiczna społeczeństwa – powiedział prezes NBP Sławomir Skrzypek.

Jak dodał, to brak odpowiedniej wiedzy ekonomicznej i umiejętności zarządzania finansami wśród społeczeństwa – klientów instytucji finansowych – był jedną z przyczyn obecnego kryzysu finansowego.

– Kryzys pokazał też, że to banki centralne pełnią obecnie wiodącą rolę w sieci bezpieczeństwa finansowego, czyli w zapobieganiu destabilizacji na rynku finansowym, zarządzaniu kryzysowym czy rozwiązywaniu problemów w sytuacji pokryzysowej – podkreślił prezes Skrzypek.

Szef NBP zapowiedział przy tym, że bank centralny będzie kontynuował działania edukacyjne. Będą one skierowane do dzieci, młodzieży, studentów, konsumentów, a także do przedsiębiorców i mediów. Główne cele edukacji prowadzonej przez NBP to m.in. wyjaśnianie i interpretacja zjawisk ekonomicznych oraz zwiększanie świadomości ekonomicznej klientów instytucji finansowych i uczenie ich ponoszenia odpowiedzialności za decyzje finansowe.

Uczestnicy dyskusji zwrócili uwagę na kierunki, w jakich powinna rozwijać się akcja edukacyjna NBP.

– Edukacja ekonomiczna powinna służyć rozwojowi gospodarczemu, bo wtedy dałaby znacznie większe efekty – powiedziała dr Małgorzata Straczewska-Krzysztoszek z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Mikołaj Steppa, wiceprezes Fundacji Wspomagania Wsi, podkreślił zaś potrzebę edukacji mieszkańców małych miejscowości.

– Brak edukacji finansowej w szkołach powoduje, że młode pokolenie wchodzi w dorosłe życie z wzorcami wyniesionymi z rodzinnego domu, a te nie zawsze się sprawdzają i często prowadzą do podejmowania decyzji, których skutki mogą być odczuwalne przez wiele lat – mówił.

Nie mniej ważna, zdaniem uczestników seminarium, jest edukacja dziennikarzy.

– Media przekazują społeczeństwu 95 proc. informacji ekonomicznych. Musi być to informacja rzetelna, by odbudować zaufanie konsumentów do instytucji finansowych – podkreślił Marcin Gomoła, przewodniczący Rady Ładu Informacyjnego przy Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Prezes NBP zapowiedział także, że w ostatnich trzech latach znacznie wzrosła wartość nakładów finansowych przeznaczanych przez bank na cele edukacyjne. O ile w 2007 roku było to 9,9 mln zł, to w 2009 roku już 28,7 mld zł.

– W bieżącym roku na ten cel zamierzamy przeznaczyć ponad 33 mld zł, szczególnie, że pozyskaliśmy znaczącego partnera – Fundację NBP, która wzmocni nasze działania – powiedział prezes Skrzypek podczas konferencji prasowej po seminarium.

NBP/IN

Zobacz także: Finanse.wieszjak.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Monika Jaranowska

Specjalista do spraw kampanii linków sponsorowanych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »