| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Jak reklamować zgodnie z prawem

Jak reklamować zgodnie z prawem

Nieodzownym warunkiem sprzedaży produktów czy usług są dziś zarówno reklama jak i promocja czy wszelkiego rodzaju działania marketingowe.

Przedsiębiorcy poszukując nowych form promocji często zlecają wyspecjalizowanym agencjom stworzenie utworów reklamowych ( takich jak np. plakaty, bilbordy, ulotki) lub wręcz przeprowadzenie czy wykreowanie całych kampanii reklamowych bądź informacyjnych.

Niezwykle ważne jest by zarówno owi przedsiębiorcy jak również agencje reklamowe i ich pracownicy mieli choćby podstawowa wiedzę z zakresu prawa autorskiego przy opracowaniu takich zleceń.

Przede wszystkim wiedzieć trzeba, że prawo autorskie (ustawa z 1994 r.) chroni utwór tj. każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Ponieważ kryteria zastosowane w ustawie są nieostre na tym tle często może dochodzić do powstania wątpliwości lub wręcz sporów sądowych. Dość powiedzieć, że do tej pory za utwory uznano m.in. instrukcje BHP (!), kalendarze, książki kucharskie, informatory (np. o porcie morskim), instrukcje kompozycje kwiatowe (ikebany), autorskie programy nauczania, ekspertyzy ekonomiczne czy nagrobki.

Co więcej, ostatnimi czasy wśród orzeczeń sądowych dominuje podejście iż wszelkie wątpliwości należy rozstrzygać na korzyść twórcy. W pracy agencji reklamowej tych wątpliwości nie brakuje.

Prawo autorskie stanowi, że procedury, idee (koncepcje, teorie), patenty nie korzystają z ochrony prawnoautorskiej. Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 21 prawa autorskiego ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne. Oznacza to iż „czyste idee” nie będą chronione.

Do tej pory uznawano, że pomysł (w tym pomysł na reklamę) nie jest chroniony – co wynika wprost z ustawy. Trzeba jednak zaznaczyć, że w przypadku reklamy pomysł czy koncepcja ma zasadnicze i kluczowe znaczenie, posiada również wartość gospodarczą.

Więcej: Inspiracje i pomysły w reklamie czyli jak reklamować zgodnie z prawem

Zobacz także: Prawo autorskie Wieszjak.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Redlicki

Aplikant radcowski w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »