| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Przedświąteczny pesymizm przedsiębiorców

Przedświąteczny pesymizm przedsiębiorców

Z grudniowego badania koniunktury gospodarczej, przeprowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że oceny stanu i perspektyw sytuacji we wszystkich dziedzinach gospodarki są wyraźnie gorsze niż w poprzednich miesiącach. Wyjątkiem jest sektor usług. Ten pesymizm przedsiębiorców jest dość zastanawiający, biorąc pod uwagę poprawę takich wskaźników jak PKB, czy produkcja przemysłowa.

We wrześniu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w przemyśle wyszedł na plus i wynosił 2 punkty. Niewielkie pogorszenie odnotowano w październiku i listopadzie, gdy wskaźnik wynosił 1 punkt. Oceny wciąż były jednak pozytywne. Grudzień przyniósł dość nieoczekiwanie wyraźne pogorszenie nastrojów i powrót wskaźnika do wartości ujemnych. W sierpniu sięgał on minus jeden punkt, a miesiąc wcześniej minus 4 punkty.

Poprawę koniunktury sygnalizuje jedynie 18 proc. badanych przedsiębiorstw (w listopadzie było ich 20 proc.), a pogorszenie 20 proc. Głównym powodem zmartwienia są ograniczenia dotyczące zarówno bieżących, jak i przyszłych zamówień oraz poziomu produkcji. Z tego zaś wynikają gorsze oceny przyszłej sytuacji finansowej firm.

Ich szefowie zwracają uwagę także na nadmierny stan zapasów, oczekują nieznacznego spadku cen wyrobów i przewidują zwolnienia pracowników na poziomie podobnym jak w listopadzie. Utrzymuje się zróżnicowanie ocen w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Optymizm wykazują przedstawiciele dużych przedsiębiorstw. Pesymizm ocen rośnie tym bardziej, im mniejsza firma.

Patrząc na poszczególne branże, największymi pesymistami są producenci odzieży, wyrobów tekstylnych, metali. Optymistycznie w przyszłość patrzą firmy farmaceutyczne, spożywcze, producenci wyrobów z papieru i chemikaliów.

Ogólny klimat koniunktury w budownictwie pogarsza się systematycznie od trzech miesięcy. W październiku spadł z minus 5 do minus 8 punktów, w listopadzie wyniósł już minus 11 punktów, a w grudniu minus 16 punktów. To poziom najniższy od kwietnia. Jedynie 12 proc. przedsiębiorstw sygnalizuje poprawę, a aż 28 proc. pogorszenie sytuacji.

Powody pogorszenia nastrojów są identyczne jak w przemyśle. Dochodzą do tego kiepskie prognozy dotyczące sytuacji finansowej firm. Problemem jest terminowe ściąganie należności za roboty. Planowane są większe niż w listopadzie zwolnienia pracowników.

Wskaźnik koniunktury w handlu pogorszył się i wyniósł minus 6 punktów, podczas gdy w listopadzie wynosił minus 2 punkty. Utrzymuje się spadek sprzedaży, a za tym idą trudności w regulowaniu zobowiązań. Negatywnie oceniany jest wzrost zapasów towarów. Prognozy są bardziej pesymistyczne niż w listopadzie. Poprawę odnotowują jedynie firmy zajmujące się handlem artykułami gospodarstwa domowego.

W usługach, podobnie jak w poprzednich miesiącach, najbardziej optymistycznie stan i perspektywy koniunktury oceniają przedstawiciele usług finansowych
i ubezpieczeniowych. Wskaźnik koniunktury wzrósł w ich przypadku z 29 do 30 punktów. Poprawę sygnalizuje aż 35 proc. badanych firm, a pogorszenie jedynie 6 proc.

Lepiej radzą sobie także świadczący usługi w zakresie informacji i komunikacji, choć wskaźnik obniżył się z 14 do 13 punktów. W gastronomii sytuacja nie pogorszyła w porównaniu z poprzednim miesiącem. Wskaźnik koniunktury wciąż wynosi minus 8 punktów.

Gorzej jest w przypadku usług transportowych i magazynowych. Wskaźnik koniunktury obniżył się tu z minus 9 do minus 14 punktów. Poprawę sygnalizuje zaledwie 12 proc. przedsiębiorstw, a pogorszenie 26 proc.

Zobacz także: Praca i kariera Wieszjak.pl  

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Brokerska CDS

CDS działa jako kancelaria doradcza, której misją jest ochrona interesów przewoźników i spedytorów poprzez świadczenie usług w zakresie obsługi ubezpieczeń transportowych (OC przewoźnika, OC spedytora i Cargo) oraz pozasądowej i sądowej obsługi roszczeń i szkód powstałych w transporcie. Świadczymy również usługi związane z zarządzaniem ryzykiem transportowym, a także przeprowadzamy audyty i szkolenia z zakresu prawa przewozowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »