| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Firmy przetrwały okres dekoniunktury

Firmy przetrwały okres dekoniunktury

Polscy przedsiębiorcy wierzą, że okres dekoniunktury mają już za sobą i w przyszłym roku planują zwiększenie sprzedaży, ekspansję eksportową i nowe inwestycje – to główne wnioski z badań nastrojów przedsiębiorców przeprowadzonych przez Krajową Izbę Gospodarczą w ramach European Economic Survey 2010.

Marek Kłoczko, sekretarz generalny Krajowej Izby Gospodarczej mówi, że po ciężkim roku 2009 przedsiębiorcy liczą, że w przyszłym roku gospodarka powróci do dobrej kondycji. Dane GUS, mówiące o 1,7 procentowym wzroście gospodarczym w III kwartale 2009 roku potwierdzają, że polscy firmy skutecznie poradzili sobie ze skutkami światowego kryzysu, a ich optymistyczne prognozy na rok 2010 maja realną szansę się sprawdzić.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez KIG, prawie 60 proc. polskich przedsiębiorców planuje zwiększyć obroty w 2010 roku, a tylko 12 proc. oczekuje spadku.

Oczekiwania w tym względzie są bardziej optymistyczne w sektorze usług niż w firmach produkcyjnych. Symptomy poprawy koniunktury w kraju widoczne są w prognozach sprzedaży krajowej. W 2010 roku jej wzrostu oczekuje ponad 57 proc. firm.

Polski biznes liczy także, że przyszły rok będzie znacznie lepszy dla eksportu, który znacznie przyhamował z powodu m.in. problemów u naszych głównych partnerów handlowych. Ponad jedna trzecia badanych firm planuje zwiększyć sprzedaż eksportową, a niemal połowa (48,8 proc.) utrzymać eksport na niezmienionym poziomie.

Optymizmu nie brakuje polskim firmom w planach inwestycyjnych. Jak pokazały badania KIG, w przyszłym roku 44,5 proc. firm deklaruje zwiększenie poziomu inwestowania a prawie 42 proc. utrzymanie inwestycji na niezmienionym poziomie. Grono pesymistów jest w mniejszości – zmniejszenie inwestycji przewiduje niecałe 14 proc. ankietowanych

KIG/IN

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Green Drive

To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »