| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Opony sprzedawane w Europie będą oznakowane

Opony sprzedawane w Europie będą oznakowane

Począwszy od listopada 2012 roku wszystkie nowe opony sprzedawane w Europie będą klasyfikowane i etykietowane pod kątem efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i zewnętrznego hałasu toczenia. Oznakowanie opon będzie podobne do już istniejącego znakowania urządzeń AGD, a potencjalni nabywcy będą mieli możliwość porównania parametrów opon przed ich zakupem.

Parlament Europejski zatwierdził projekt rozporządzenia, po tym jak w październiku przedstawicielom Parlamentu i Rady udało się osiągnąć porozumienie w sprawie ostatecznej treści propozycji. Ivo Belet (EPP, BE), parlamentarny sprawozdawca prac nad tym projektem, powiedział, że "nowy system etykietowania zapewni wiele korzyści dla środowiska naturalnego i konsumentów", dodając jednocześnie, że dodatkowe koszty związane z jego wprowadzeniem po stronie producentów powinny być minimalne.

Wzorem europejskiego systemu etykietowania energetycznego, system etykietowania opon klasyfikuje produkty w skali od A (najwyższa efektywność) do G (najniższa efektywność). Oprócz informacji o tym, w jakim stopniu opona wpływa na efektywność paliwową pojazdu, system zapewni również informacje o tym, jaka jest przyczepność opony na mokrej nawierzchni oraz o poziomie hałasu emitowanego przez oponę wyrażonym w decybelach.

Od 1 listopada 2012 roku dostawcy opon do samochodów osobowych oraz lekkich i ciężkich pojazdów dostawczych (klasy opon C1, C2 oraz C3) będą zobowiązani do informowania klientów o parametrach efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i hałasu we wszystkich technicznych materiałach promocyjnych, w tym na stronach internetowych.

Obowiązek ten nie będzie dotyczył opon bieżnikowanych, opon terenowych do zastosowań profesjonalnych oraz opon przeznaczonych do montowania w pojazdach wyścigowych.

Wszystkie opony klas C1 oraz C2 wyprodukowane po 1 lipca 2012 roku i dostarczane przez producenta do dystrybutora będą musiały posiadać naklejkę lub drukowaną etykietę określająca klasę efektywności paliwowej.

Ponieważ opony w punktach sprzedaży nie są zwykle eksponowane w sposób widoczny dla nabywców, posłowie nalegali, aby w rozporządzeniu znalazł się zapis zobowiązujący sprzedawców do okazania nabywcy etykiety określającej klasę efektywności opony i aby informacje te zawarte były także na kwitach sprzedaży.

PE/IN

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dowson Holdings Limited

Optymalizacja podatkowa, konta i spółki zagraniczne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »