| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > UE wykryła praktyki wprowadzające w błąd konsumentów

UE wykryła praktyki wprowadzające w błąd konsumentów

UE przeprowadziła szeroko zakrojoną kontrolę, która miała na celu wykrycie praktyk służących wprowadzeniu w błąd konsumentów. W przypadku 301 stron internetowych poświęconych usługom telefonii komórkowej kontrola dała podstawy do wszczęcia dochodzenia – poinformował serwis prasowy KE.

W jego następstwie usunięto nieprawidłowości na 70 proc. nieuczciwych stron internetowych sprzedających dzwonki do telefonów komórkowych – z czego 54 zostały zlikwidowane. W samych Włoszech w związku z dochodzeniem dziewięciu dostawcom treści internetowych i operatorów telefonii komórkowej wymierzono grzywny w łącznej wysokości ok. 2 mln euro.

W sumie w ciągu zaledwie tygodnia w czerwcu 2008 r. skontrolowano 558 stron – operację zmasowanej kontroli przeprowadziło wspólnie 27 krajów UE, do których dołączyła Norwegia i Islandia. Zbadano wszystkie usługi telefonii komórkowej przeznaczone na sprzedaż – dzwonki do telefonów, tapety, logo, gry i czaty.

KE zaznacza, że operacja została zorganizowana w odpowiedzi na setki skarg, które wpłynęły do Komisji, często od rodziców zaskoczonych wysokimi rachunkami za telefon po tym, jak dzieci bez ich wiedzy dokonały zakupu dzwonków do telefonu lub innej usługi. Wiele spośród tego rodzaju stron kieruje swoje usługi do młodych użytkowników.

Kontrola ta była już drugą wspólną akcją przeprowadzoną przez organy ścigania w całej Europie. W 2007 roku 15 krajów UE razem z Norwegią skontrolowało strony internetowe, które sprzedają bilety linii lotniczych.

Unijna komisarz Meglena Kunewa zapowiedziała, że w przygotowaniu jest więcej tego rodzaju wspólnych operacji. „Rezultaty tej akcji pokazują, że ogólnounijna współpraca przy egzekwowaniu przepisów może bardzo skutecznie wspomóc usuwanie nieprawidłowości na rynku z korzyścią dla konsumentów.”

Rynek usług telefonii komórkowej stale rośnie, odzwierciedlając popularność samych telefonów. W 2007 roku wartość sprzedaży dzwonków do komórek w Europie szacowano na 691 mln euro, uwzględniając w tej kwocie zakupy za pośrednictwem Internetu, choć nie tylko.

Najwięcej stron, które naruszały przepisy z zakresu ochrony konsumentów, wykryto w Austrii, na Węgrzech i w Rumunii – po 21 w każdym z tych krajów. Następne w kolejności były Francja i Litwa (20 stron), Belgia (18), Norwegia (17) i Holandia (16). W Polsce nadużycia wykryto na ośmiu stronach internetowych.

KE/IN

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Finelog

Finelog sprawia, że logistyka przestaje ograniczać Twój biznes. Tam, gdzie większość ludzi widzi tylko problemy, my widzimy wyzwania i, co jeszcze ważniejsze, rozwiązania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »