| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Deloitte: doradcy bankowi stosują nieuczciwe praktyki

Deloitte: doradcy bankowi stosują nieuczciwe praktyki

Aby zwiększyć sprzedaż produktów bankowych doradcy stosują nieuczciwe praktyki. Nie podają klientowi informacji o ryzyku związanym ze sprzedawanym produktem czy nakłaniają ich do ryzykowniejszych instrumentów wbrew deklarowanej przez klientów chęci do ponoszenia ryzyka inwestycyjnego – podaje Deloitte.

Eksperci Deloitte sprawdzili, czy dziś banki oferujące klientom instrumenty inwestycyjne stosują dobre praktyki wymagane przez MiFID (ang. Markets in Financial Instruments Directive) oraz jaki jest stan przygotowań sektora bankowego do wdrożenia regulacji związanych z dyrektywą.

Paweł Dziekoński, starszy menedżer w dziale zarządzania ryzykiem Deloitte zaznacza, że głównym celem tego badania było sprawdzenie na ile klient objęty jest ochroną w rozumieniu dyrektywy.

Firma analizowała banki oferujące klientom detalicznym produkty i usługi inwestycyjne, szczególnie jednostki uczestnictwa w otwartych funduszach inwestycyjnych oraz produkty strukturyzowane.

Ekspert Deloitte podkreśla, że w przeprowadzonym badaniu sprawdzało się przede wszystkim sposób i zakres przekazywania klientowi informacji. Jakie są wyniki?

Okazuje się, że po rozmowie z doradcą bankowym klient nie zawsze może liczyć na informację na temat ryzyk związanych z danym produktem bądź usługą, a w konsekwencji może dokonywać operacji niezgodnych ze swoimi oczekiwaniami inwestycyjnymi oraz nie ma zapewnionej wymaganej obsługi.

Zbigniew Szczerbetka, partner zarządzający w dziale zarządzania ryzykiem Deloitte dodaje, że wyniki tego badania wskazują na potrzebę intensyfikacji działań dostosowawczych i poświęcenie uwagi na zapewnienie ochrony inwestycyjnej klienta.

Aż 84 proc. pytanych doradców sprzedając produkt wyraża potoczną opinie zamiast opierać się na konkretnych danych. Z kolei 64 proc. doradców łagodnie sugerowało klientowi rezygnację z przeczytania prospektów i oświadczeń o ryzyku, w celu przyspieszenia zawarcia transakcji.

Natomiast 56 proc. doradców nie podaje klientowi informacji o ryzyku związanym ze sprzedawanym produktem, bądź nakłania klientów do ryzykowniejszych instrumentów wbrew deklarowanej przez nich niechęci do ponoszenia ryzyka inwestycyjnego.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Dybała

Doradca podatkowy nr 11590

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »