| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Konsument patrzy co kupuje

Konsument patrzy co kupuje

Konsumenci zwracają większą uwagę na wydatki. Swoją kondycję finansową oceniają słabiej niż w ubiegłym roku - podał GUS.

„Dynamika spożycia indywidualnego w I kwartale br. będzie niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, ale nic nie wskazuje na jej bardzo silne osłabienie"- mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

Konsument nie ufa

„Główną przyczyną spadku bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej było przekonanie gospodarstw domowych, że ich sytuacja finansowa pogorszyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Przewidują jednak, że w najbliższym roku ich kondycja finansowa nieznacznie, ale jednak poprawi się. Mimo to sygnalizują osłabienie dokonywania dużych zakupów. To może wskazywać na osłabienie sprzedaży detalicznej dóbr trwałego użytku w lutym (dane GUS przedstawi 26 marca) i zapewne także w marcu. Jednak dynamika sprzedaży detalicznej w lutym nie ucierpiała na tym znacząco - zapewne nie osiągnęła poziomu ze stycznia (14,3 proc.), ale nie spadła poniżej 10 proc.

Dynamika sprzedaży

Gdyby tylko na podstawie wskaźnika ufności konsumenckiej oceniać dynamikę spożycia indywidualnego w I kwartale 2012 roku, to trzeba byłoby założyć, że byłaby ona istotnie niższa niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku, kiedy wyniosła 3,7 proc. Jednak z przenoszeniem informacji zawartych we wskaźniku ufności na dynamikę spożycia trzeba jednak być ostrożnym. W zeszłym roku, w ciągu pierwszych 3 miesięcy bieżący wskaźnik ufności był istotnie niższy niż w pierwszych trzech miesiącach 2010 roku, ale jednocześnie dynamika spożycia była prawie o 70 proc. wyższa w I kwartale 2011 roku niż w I kwartale 2010 roku (2,2 proc.).

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej poprawił się w stosunku do lutego br., ale jednocześnie wygląda nieco gorzej niż w marcu 2011 r." - dodaje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Źródło: PKPP Lewiatan

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Tyniec

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »