| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Konsument patrzy co kupuje

Konsument patrzy co kupuje

Konsumenci zwracają większą uwagę na wydatki. Swoją kondycję finansową oceniają słabiej niż w ubiegłym roku - podał GUS.

„Dynamika spożycia indywidualnego w I kwartale br. będzie niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, ale nic nie wskazuje na jej bardzo silne osłabienie"- mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

Konsument nie ufa

„Główną przyczyną spadku bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej było przekonanie gospodarstw domowych, że ich sytuacja finansowa pogorszyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Przewidują jednak, że w najbliższym roku ich kondycja finansowa nieznacznie, ale jednak poprawi się. Mimo to sygnalizują osłabienie dokonywania dużych zakupów. To może wskazywać na osłabienie sprzedaży detalicznej dóbr trwałego użytku w lutym (dane GUS przedstawi 26 marca) i zapewne także w marcu. Jednak dynamika sprzedaży detalicznej w lutym nie ucierpiała na tym znacząco - zapewne nie osiągnęła poziomu ze stycznia (14,3 proc.), ale nie spadła poniżej 10 proc.

Dynamika sprzedaży

Gdyby tylko na podstawie wskaźnika ufności konsumenckiej oceniać dynamikę spożycia indywidualnego w I kwartale 2012 roku, to trzeba byłoby założyć, że byłaby ona istotnie niższa niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku, kiedy wyniosła 3,7 proc. Jednak z przenoszeniem informacji zawartych we wskaźniku ufności na dynamikę spożycia trzeba jednak być ostrożnym. W zeszłym roku, w ciągu pierwszych 3 miesięcy bieżący wskaźnik ufności był istotnie niższy niż w pierwszych trzech miesiącach 2010 roku, ale jednocześnie dynamika spożycia była prawie o 70 proc. wyższa w I kwartale 2011 roku niż w I kwartale 2010 roku (2,2 proc.).

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej poprawił się w stosunku do lutego br., ale jednocześnie wygląda nieco gorzej niż w marcu 2011 r." - dodaje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Źródło: PKPP Lewiatan

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bogacz Bartoszewicz Kancelaria Radców Prawnych

Obsługa prawna klientów indywidualnych i przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »