| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > W Polsce słaby klimat dla biznesu

W Polsce słaby klimat dla biznesu

Negatywnie i gorzej niż w październiku oceniany jest ogólny klimat koniunktury w przemyśle - podał GUS. Małe firmy zbroją się przed kryzysem?

„Najbardziej niepokojące są zapowiedzi redukcji zatrudnienia, szczególnie w małych i średnich firmach, a od tego zależą perspektywy rozwoju gospodarki" - mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

„W przemyśle przetwórczym koniunktura pogorszyła się ze względu na kurczenie się portfela krajowego oraz spadek, nieco mniejszy, zamówień zagranicznych. O lepszej sytuacji eksporterów świadczy optymizm producentów urządzeń elektrycznych oraz maszyn i urządzeń. Trudno jednak oczekiwać, że to koniunktura zewnętrzna będzie utrzymywała polski przemysł na ścieżce wzrostu.
Informacje o listopadowej koniunkturze zawierają pewne sprzeczności, np. producenci odzieży negatywnie oceniają koniunkturę, a jednocześnie firmy handlowe dobrze wypowiadają się o sytuacji na rynku sprzedaży włókna, odzieży i obuwia. Dlatego z wyciąganiem dalej idących wniosków trzeba poczekać do grudnia.

Polecamy: 40 proc. Polaków chce własnej firmy

Najbardziej jednak niepokoją informacje o planowanej redukcji zatrudnienia. Zapowiedzi te , płynące szczególnie z małych i średnich przedsiębiorstw, powinny skłonić rząd do jak najszybszego przedłużenia najlepszych rozwiązań dotyczących rynku pracy zawartych w funkcjonującym do końca roku pakiecie antykryzysowym. W latach 2009 - 2010, rozwiązania w nim zawarte, bardzo pomogły w utrzymaniu zatrudnienia.

Trudna sytuacja rysuje się w budownictwie. Ponad jedna czwarta firm mówi o pogorszeniu koniunktury, a trudno spodziewać się w 2012 roku wzrostu portfela ich zamówień ze względu na finalizowanie inwestycji finansowanych z środków publicznych. Tam także zatem należy spodziewać się redukcji zatrudnienia." - dodaje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Źródło: PKPP Lewiatan

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Gajewska – Cygan

Właścicielka i dyrektor zarządzającym w Grupie Tempo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »