| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Konsumenci skarżą firmy do UOKiK. Za co?

Konsumenci skarżą firmy do UOKiK. Za co?

Konsumenci nie mają oporów, aby skarżyć się na firmy. Buty i ubrania, sprzęt RTV i AGD, usługi telekomunikacyjne, finansowe, remontowo-budowlane – to najczęstsze problemy, z którymi zgłaszają się do UOKiK.

W 2008 roku - ponad 300 tysięcy, w 2009 – prawie 350 tysięcy, w 2010 – ponad 386 tysięcy – tyle skarg wpływało do miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów. Nadal najczęściej psują się nam buty, odzież, sprzęt RTV i AGD. Niezadowoleni jesteśmy także z usług telekomunikacyjnych i finansowych. Czego jeszcze dotyczyły zeszłoroczne skargi?

Umowa sprzedaży - najczęstsze problemy

Reklamacja – rzadko wiedzą o niej nie tylko konsumenci – również sprzedawcy są nieświadomi przepisów chroniących słabszych uczestników rynku. Rzecznicy interweniowali wtedy, gdy m.in. sklep odrzucał reklamację, powołując się na opinię własnych rzeczoznawców, nie przestrzegał 14-dniowego terminu na jej rozpatrzenie lub uzależniał otrzymanie odpowiedzi od osobistej wizyty konsumenta w sklepie. Najczęściej mieliśmy problem z reklamacją produktów, które okazały się wadliwe czyli niezgodne z umową. Najwięcej porad dotyczyło słabej jakości obuwia i odzieży (63 102 - niejednokrotnie sprzedawca odrzucał reklamację zepsutych butów, obwiniając za wadę samego konsumenta), sprzętu RTV i AGD (37 405), elementów wyposażenia mieszkania (23 766), komputerów (14 400).

Najwięcej porad dotyczyło słabej jakości obuwia i odzieży (63 102), sprzętu RTV i AGD (37 405), elementów wyposażenia mieszkania (23 766), komputerów (14 400)

Wzrosła liczba problemów z zakupami przez Internet oraz poza lokalem, czyli na różnego rodzaju pokazach, prezentacjach w trakcie wycieczek np. do miejsc kultu religijnego, podczas pobytu w sanatoriach lub na wczasach – z ponad 18 tys. w 2009 roku do 24 849 rok później. Problemy dotyczyły niezrozumiałych wzorców umów, braku informacji o prawie do odstąpienia od kontraktu w ciągu 10 dni, braku regulaminu e-sprzedawcy. Zdarzały się także przypadki fałszowania podpisów na umowach, czy niewysłania zamówionego towaru.

Polecamy: O czym powinien pamiętać przedsiębiorca sprzedający towary konsumentom?

Usługi – najczęstsze problemy

Wady telefonów komórkowych kupionych w promocji, uruchomienie dodatkowej usługi niezgodnie z umową, przerwy w dostępie do Internetu, zawyżone rachunki – to tylko niektóre problemy dotyczące usług telekomunikacyjnych. W zeszłym roku rzecznicy udzielili 37 330 porad związanych z telekomunikacją. Inne interwencje: w przypadku usług budowlanych (16 103 porady) – brak zawarcia umowy w formie pisemnej, odmowa przyjęcia reklamacji, używanie materiałów niskiej jakości, opóźnienia, żądanie zapłaty wyższej ceny niż umówiona. W przypadku usług turystycznych (8 225 porad) – gorszy standard zakwaterowania i środka transportu, niekorzystna zmiana programu wycieczki, niska jakość wyżywienia, skrócenie imprezy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

N Dorfina – niezależni doradcy finansowi

Doradcy finansowi N Dorfina

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »