| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Konsumenci skarżą firmy do UOKiK. Za co?

Konsumenci skarżą firmy do UOKiK. Za co?

Konsumenci nie mają oporów, aby skarżyć się na firmy. Buty i ubrania, sprzęt RTV i AGD, usługi telekomunikacyjne, finansowe, remontowo-budowlane – to najczęstsze problemy, z którymi zgłaszają się do UOKiK.

W ciągu trzech lat wzrosła ilość skarg dotycząca usług finansowych – z 15 056 tys. w 2008 roku, przez 21 326 tys. w 2009 roku do 21 985 rok później

W ciągu trzech lat wzrosła ilość skarg dotycząca usług finansowych – z 15 056 tys. w 2008 roku, przez 21 326 tys. w 2009 roku do 21 985 rok później. W zeszłym roku najwięcej ich było w województwach małopolskim i mazowieckim, najmniej w lubelskim. Dotyczyły m.in. trudności w zrozumieniu umów kredytów hipotecznych, działalności firm windykacyjnych, którym sprzedano dług kredytobiorcy, uzyskaniu potwierdzenia rozliczenia spłaty kredytu, błędnego naliczenia opłat, problemów z wydostaniem się z tzw. spirali długów. Przykład?

Do rzecznika konsumentów w Rypinie zgłosiła się starsza konsumentka, otrzymująca niska rentę, której instytucje finansowe przyznały 23 różne obciążenia na kwotę 80 tys. zł. Po odliczeniu kwot na spłatę rat konsumentka musi utrzymać się z sumy 300 zł miesięcznie. Dzięki interwencji rzecznika z Rypina udało się racjonalnie rozłożyć płatności, a instytucje zaprzestały agresywnych działań windykacyjnych.

Inne działania

Rzecznicy konsumentów bardzo często występują do przedsiębiorców z wezwaniami w celu wyjaśnienia okoliczności i polubownego rozpatrzenia sporu. Większość tych interwencji zakończyła się zgodnie z oczekiwaniami konsumentów

W przypadku sporu konsument–przedsiębiorca z reguły bez interwencji rzecznika słabsza strona nie może wyegzekwować przysługujących jej praw. Rzecznicy konsumentów bardzo często występują do przedsiębiorców z wezwaniami w celu wyjaśnienia okoliczności i polubownego rozpatrzenia sporu. W ubiegłym roku korzystali z tej możliwości ponad 60 tys. razy. Najczęściej w przypadku umów sprzedaży – ponad 28 tys. – interweniując m.in. w przypadku odmowy uznania roszczeń po upływie sześciu miesięcy od daty zakupu obuwia. Większość tych interwencji zakończyła się zgodnie z oczekiwaniami konsumentów.

Polecamy: Praktyki banków naruszające zbiorowe interesy konsumentów

Źródło: UOKiK

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Pismo "Niebieska Linia"

Dwumiesięcznik poświęcony problematyce przemocy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »