| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Firmy będą się uczyć o fuzjach

Firmy będą się uczyć o fuzjach

Przyjęta przez rząd Polityka konkurencji na lata 2011-2013 nakłada na UOKiK zadanie zwiększenia świadomości uczestników rynku na temat kontroli koncentracji oraz zasad dotyczących fuzji. Wczoraj wystartowała kampania informacyjna skierowana do przedsiębiorców.

Fuzja, zgodnie z przepisami prawa, podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Znaczenie kontroli koncentracji zostało podkreślone w Polityce konkurencji na lata 2011-2013 — rządowej strategii rozwoju konkurencji w najbliższych latach, przygotowanej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Nadzór nad największymi transakcjami nabiera bowiem coraz większej wagi w trosce o prawidłową strukturę rynku. Po pierwsze — rośnie liczba koncentracji rozpatrywanych przez Urząd. O ile w 2009 roku UOKiK wydał 101 rozstrzygnięć, to rok później było ich już 149. Natomiast od początku 2011 roku wydanych zostało już ponad 50 decyzji. Po drugie, w ciągu ponad 20 lat istnienia gospodarki wolnorynkowej doszło do znacznej konsolidacji na wielu rynkach, co powoduje, że kolejne fuzje i przejęcia mogą doprowadzić do ograniczenia konkurencji. W efekcie coraz więcej decyzji UOKiK może kończyć się zakazem koncentracji lub zgodą warunkową. W tym roku organ antymonopolowy nie zgodził się na dwie transakcje — pomiędzy spółkami PGE i Energa oraz Merlin i NFI Empik.

Niestety rosnąca ilość rozpatrywanych przez Urząd spraw nie idzie w parze ze znajomością przepisów dotyczących kontroli koncentracji wśród przedsiębiorców. Większość wniosków zgłaszanych do UOKiK zawiera błędy formalne. Najczęściej w sposób zbyt ogólny określane są rynki właściwe, na których działają uczestnicy transakcji, brak jest dokumentów przetłumaczonych na język polski, a także wskazania, które dane mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorcy czy uznawane są za nią również ogólnie dostępne informacje (np. przedmiot działania czy siedziba). Jeśli zgłoszenie nie zawiera wymaganych informacji, jest ono zwracane przedsiębiorcy. W 2010 roku miało to miejsce w 27 przypadkach.

Polecamy: Co zrobić, aby nie popełnić czynu nieuczciwej konkurencji?

Źródło: UOKiK

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Renata Świgońska

Prawnik, Tłumacz Przysięgły J. Angielskiego i J. Niemieckiego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »