| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Internetowy biznes napędza gospodarkę

Internetowy biznes napędza gospodarkę

Biznes internetowy jest motorem rozwoju polskiej gospodarki - wynika z raportu The Boston Consulting Group. Prognozowany dynamiczny wzrost, dwukrotnie wyższy niż PKB, w 2015 r. ma osiągnąć wartość 76,6 mld zł.

Wartość polskiej gospodarki internetowej podwoi się już w ciągu najbliższych kilku lat. Co roku będzie ona rosła w tempie 14%, czyli dwukrotnie szybciej niż PKB. Internet będzie odpowiadał za około 8% wzrostu polskiego PKB w latach 2009-2015. W 2015 r. udział gospodarki internetowej w PKB będzie większy niż obecny udział sektora finansowego, energetycznego i ochrony zdrowia. Wydatki konsumentów będą najważniejszym czynnikiem wzrostu gospodarki internetowej w Polsce.

Największy udział w gospodarce internetowej - 22 mld zł, czyli 62% przychodów - ma konsumpcja, z handlem elektronicznym na czele. Polacy przekonali się do zakupów przez sieć, dziś nie tylko szukają tam informacji czy porównują ceny usług i produktów, ale też finalizują transakcje. Internet stał się dominującym kanałem zakupów biletów lotniczych oraz podstawowym źródłem informacji i decyzji o zakupie oferty turystycznej. Liczba bankowych transakcji internetowych rośnie dziś w tempie 50% w skali roku, a 38% wszystkich transakcji odbywa się za pośrednictwem sieci. Już 21% aktywnych rachunków bankowych prowadzonych jest przez internet, co stawia Polskę na pierwszym miejscu w regionie.

Dostęp do internetu w Polsce posiada ponad 60% gospodarstw domowych. Polscy internauci spędzają tygodniowo w sieci więcej czasu, niż przed telewizorem - 14,5 godziny wobec 14. Bardzo intensywnie szukają informacji w sieci (pierwsze miejsce w Europie w rankingu liczby zapytań w wyszukiwarce na internautę) i aktywnie współtworzą i korzystają z tzw. darmowych treści (druga na świecie pozycja w Wikipedii pod względem liczby haseł na mieszkańca). Dokonując zakupów w sieci (ok. 3% handlu detalicznego) internauci oszczędzają około 15% w stosunku do tego, co wydaliby w sklepach tradycyjnych, nawet po uwzględnieniu kosztów przesyłki.

W przeciwieństwie jednak do użytkowników indywidualnych, polscy przedsiębiorcy wykorzystują internet tylko w podstawowym zakresie i rzadko sięgają po zaawansowane narzędzia internetowe podnoszące produktywność, co plasuje Polskę w końcówce państw europejskich (26. miejsce wg danych Eurostat z 2010 r.). Nadal tylko 51% polskich firm intensywnie wykorzystuje internet (w porównaniu z 70% w Europie). „Przedsiębiorcy w niewystarczającym stopniu wykorzystują sieć, aby działać efektywniej i skuteczniej. Ale to także wina administracji, która nie ułatwia firmom aktywnego korzystania z internetu" - mówi Henryka Bochniarz, prezydent PKPP Lewiatan.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

taxonline.pl

Serwis podatkowy PwC

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »