| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Zmiany w e-fakturach niepotrzebne?

Zmiany w e-fakturach niepotrzebne?

Projekt zmiany ustawy o podpisie elektronicznym, ustawy o VAT, ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych konsultowany przez Komisję „Przyjazne Państwo" miał na celu odformalizowanie zasad wystawiania e-faktur poprzez stosowanie pieczęci elektronicznej. Obecne założenia różnią się od pierwotnych. Jakie nowe rozwiązania zostały zaproponowane?

Pierwotnym zamierzeniem projektu było m.in. odformalizowanie zasad wystawiania tzw. e-faktur poprzez stosowanie pieczęci elektronicznej. Obecnie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz.U. nr 249 poz. 1661), które weszło w życie 1 stycznia 2011 r., obowiązują nowe zliberalizowane zasady wystawiania e-faktur.

W rozporządzeniu tym wymienia się wprawdzie bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu oraz system elektronicznej wymiany danych (EDI) jako formy odpowiednie dla e-faktur, ale jednocześnie stwierdza się, że faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. Oznacza to, że już dziś e-faktury mogą być stosowane w prostszych formach niż bezpieczny podpis czy EDI.

Polecamy: Czy można skanować i przechowywać kopie faktur w formacie PDF?

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podpisie elektronicznym, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych zaproponowany przez grupę posłów PO nie uwzględnia zmian wprowadzonych przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, umożliwiających przesyłanie faktur w dowolnym formacie.

Zdaniem PKPP Lewiatan projekt przepisów dotyczący podatku od towarów i usług powinien zostać z projektu ustawy wykreślony lub należy w projekcie zaimplementować zasady przesyłania i wystawiania faktur zawarte w powyżej wskazanym rozporządzeniu Ministra Finansów. 

Polecamy: Kto może złożyć wniosek o zwrot PCC?

W przypadku wykreślenia zmian do ustawy o podatku od towarów i usług, Minister Finansów powinien następnie dostosować treść § 2 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia. Wymienia się tam przykładowe formy zapewniające autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury, wprowadzając do tego przepisu nowe formy podpisy elektronicznego (jak pieczęć elektroniczna itd.), wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o podpisie elektronicznym.

Źródło: PKPP Lewiatan

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Krzemirski

Współzałożyciel Fabryki Narciarzy. Instruktor narciarstwa od 19 roku życia. Prócz legitymacji państwowej, posiada również uprawnienia Niemieckiego Stowarzyszenia SPORTS.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »