| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Kiedy zarejestrujesz firmę w Urzędzie Skarbowym?

Kiedy zarejestrujesz firmę w Urzędzie Skarbowym?

Do tej pory każdy podatnik chcący zarejestrować działalność gospodarczą musiał udać się w tym celu do urzędu miasta lub gminy. Od lipca takie formalności będzie można załatwić w Urzędzie Skarbowym.

Z informacji jakie uzyskał Dziennik Gazeta Prawna wynika, że już za pięć miesięcy rozpoczęcie działalności gospodarczej będziemy zgłaszać w urzędzie skarbowym. Ministerstwo Finansów zapewnia, że będzie to duże ułatwienie dla przedsiębiorców. Większość spraw podatników rozpoczynających działalność skupia się w urzędzie skarbowym, a wymiana korespondencji między gminą, a skarbówką zajmuje zwykle dużo czasu. Można więc zakładać, że od lipca przedsiębiorca będzie czekał krócej na formalną rejestrację do celów podatkowych. Resort Finansów twierdzi, że wszystkie formalności związane z rejestracją firmy będzie można załatwić w ciągu jednej wizyty w urzędzie.

W założeniu przedsiębiorca już po wyjściu z urzędu, będzie mógł zgodnie z prawem prowadzić działalność. Formularz, który złożył w urzędzie skarbowym zostanie przesłany do Ministerstwa Gospodarki, a następnie za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej do ZUS i GUS.

Polecamy: Czym jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej?

W 2009 wprowadzono już zmiany w celu ułatwienia formalności związanych z zakładaniem działalności gospodarczej. Zastosowano tzw. metodę jednego okienka. Przedsiębiorca w urzędzie miasta lub gminy składał jeden formularz, dzięki czemu uwalniał się od stania w kolejkach do ZUS, urzędu skarbowego i statystycznego. W praktyce okazało się, że to ułatwienie wcale nie jest tak pomocne. Jedno okienko nie zawsze zwalniało od wizyty w innych urzędach. Tak działo się w przypadku wyboru przez przedsiębiorcę innej formy opodatkowania – wtedy i tak musiał odwiedzić urząd skarbowy.

Eksperci podkreślają, że przeniesienie rejestracji może rzeczywiście okazać się dużym ułatwieniem ale tylko wtedy, gdy rejestracja w całości będzie odbywać się w urzędzie skarbowym. Bez konieczności przesyłania dokumentów do urzędów gminy i miasta, aby uniknąć oczekiwania na dokonanie rejestracji.

Źródło: DGP/opracowała Katarzyna Gara

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Monika Wolska-Bryńska

Radca prawny w Departamencie Kontroli Podatkowych w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »