| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Firmy polubiły kompetencje

Firmy polubiły kompetencje

Przedsiębiorstwa coraz częściej przedkładają wiedzę i doświadczenie swoich specjalistów ponad kapitał finansowy. Źródłem tego zjawiska są zmiany zachodzące na rynkach, wymagające wprowadzania innowacyjnych produktów.

Zaczyna się też rozwijać współpraca środowisk biznesowych z sektorem edukacji - wynika z badania przeprowadzonego przez KPMG na zlecenie PKPP Lewiatan w ramach projektu „Kwalifikacje dla potrzeb pracodawców" realizowanego ze środków UE w ramach EFS.

„Coraz częściej polscy przedsiębiorcy dostrzegają fakt, że w nowoczesnym biznesie decydującym czynnikiem warunkującym tworzenie wartości jest wiedza, która spycha w cień kapitał finansowy i że sukces oraz powodzenie firmy zależy od zdolności do tworzenia rozwiązań innowacyjnych, czy produktów i usług o wysokiej wartości dodanej" - mówi Małgorzata Rusewicz, dyrektorka Departamentu Dialogu Społecznego i Stosunków Pracy PKPP Lewiatan.

Wiele firm planuje rozwój pracowników w oparciu o strategię organizacji i jej długofalowe potrzeby. Najpopularniejszą formą podnoszenia kwalifikacji są szkolenia. Ich celem jest przekazanie fachowej wiedzy teoretycznej i praktycznej oraz rozwój umiejętności miękkich. W obliczu trudnej sytuacji na rynku firmy wprowadzają nowe sposoby organizacji szkoleń: dofinansowanie ze środków unijnych, prowadzenie przez pracowników szkoleń wewnętrznych. Liczba dni szkoleniowych w roku przypadająca na jednego pracownika wśród większości badanych firm nie przekracza ośmiu. Nieliczne przedsiębiorstwa oferują 12 dni szkoleniowych.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Doświadczenia przedsiębiorców pokazują, że oparcie działań rozwoju pracowników na modelu kompetencji i wspólnych wartościach oraz jasnych zasadach i kryteriach stanowi ważny element prowadzonej polityki personalnej. Wśród najczęściej stosowanych przez organizacje narzędzi rozwoju wymienić należy także: programy rozwoju kadry menedżerskiej, mentoring i coaching, dofinansowanie nauki na studiach oraz nauki języków.

Głównym motorem podejmowanej przez przedsiębiorstwa współpracy z sektorem edukacji są: regularne podnoszenie kwalifikacji obecnych pracowników, pozyskiwanie i kształcenie nowych pracowników i budowanie dobrego wizerunku wśród pracowników. Najpopularniejszą formą współpracy jest organizacja praktyk i staży zawodowych. Większość rekrutowanych pracowników nie posiada wystarczającego przygotowania praktycznego do wykonywania zadań na stanowisku pracy.

Korzystnym trendem jest podejmowanie przez przedsiębiorstwa inicjatyw szczególnie pozytywnie się wyróżniających, takich jak budowanie kompleksowych projektów współpracy z instytucjami edukacyjnymi (jak „Zagrzewamy do nauki" Vattenfall Heat Poland), łączących w jednym celu różne formy współpracy. Bardzo pozytywnie oceniane są inicjatywy wpływu biznesu na system edukacji (na poziomie lokalnym współpraca z konkretną szkołą, a na systemowym - dialog z Ministerstwem Edukacji Narodowej) w postaci bezpośredniej partycypacji firm w procesie kształcenia - czyli takie, które mają na celu dostosowanie programu nauczania do potrzeb rynkowych i danego pracodawcy.

Polecamy: Jak obliczyć wrażliwość firmy na zawirowania rynkowe

Wiele firm finansuje współpracę z sektorem edukacji z własnych środków. Część dzieli koszty z instytucjami edukacyjnymi lub korzysta z funduszy unijnych.

Źródło: PKPP Lewiatan

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Vaillant Sp. z o.o.

Producent kompletnych rozwiązań systemów grzewczych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »