| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Konkursy SMS atakują

Konkursy SMS atakują

Mimo postępowań prowadzonych przez UOKiK użytkownicy telefonów komórkowych coraz częściej bombardowani są informacjami o licznych konkursach, w których jeden SMS gwarantować ma nagrodę. Ale czy rzeczywiście gwarantuje?

Okazuję się, że wiele firm prowadzących konkursy SMS stosuje nieuczciwe praktyki wobec uczestników. Po wielu skargach płynących ze strony konsumentów Urząd Ochrony Praw i Konsumenta przeprowadził, wraz z początkiem listopada br., postępowania przeciwko ośmiu firmom prowadzącym różnego rodzaju loterie i konkursy.

Głównymi zarzutami było wprowadzanie w błąd konsumenta (wysyłanie wiadomości o przyznanej bądź czekającej nagrodzie), brak dostępu do regulaminu oraz niejasna cena za wysłanie wiadomości.

UOKiK tym samym uznał, że sugerowanie wygranej jest praktyką nieuczciwą podobnie jak stwierdzenie, że konsument nagrodę otrzyma po wysłaniu jednego SMS, kiedy okazuje się, że takich wiadomości trzeba wysłać znacznie więcej. 

Nieuczciwe praktyki dotyczą nie tylko konkursów, lecz również testów na stronach internetowych. Po ich rozwiązaniu wynik można poznać po wysłaniu wiadomości SMS, który jest w tym wypadku zapłatą za skorzystanie z usługi. Na tej zasadzie działa wiele stron m. in. równego rodzaju testy IQ czy wspomniana strona dotycząca daty śmierci.

Polecamy: Jak chronić konsumentów

Każdy konsument mający wątpliwości dotyczące tego typu konkursów może zgłosić się rzecznika konsumenta. Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym pozwala na wytoczenie procesu przez konsumenta w indywidualnych sporach z właścicielem firmy. W takim wypadku to przedsiębiorąca musi udowodnić przed sądem, że nie stosował nieuczciwych praktyk.

Każdy również na własną rękę może sprawdzić koszt SMS. Wystarczy przyjrzeć się numerowi, na który mamy wysłać wiadomość. I tak jeśli numer zaczyna się na 7 to jego cena równa się drugiej cyfrze np. koszt wysłania SMS pod numer 7899 to osiem złotych + VAT. Jeśli natomiast numer zaczyna się na cyfrę 9 to koszt równa się dwóm kolejnym cyfrom tj. SMS wysłany pod numer 9357 kosztuje nas trzydzieści osiem złotych + VAT.

Polecamy: Jakie kompetencje ma Prezes UOKiK

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego Marta Jeleń

Kancelaria Radcy Prawnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »