| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Dług publiczny może skasować ulgę na dziecko i jeszcze podwyższyć VAT

Dług publiczny może skasować ulgę na dziecko i jeszcze podwyższyć VAT

Gdy dług publiczny przekroczy 55% wartości produktu krajowego brutto (PKB) - zostaną zawieszone na 3 lata ulga internetowa i ulga na dziecko oraz możliwość skorzystania z 50% i 20% kosztów uzyskania przychodów. VAT może wzrosnąć nawet do 25%, bo na więcej nie pozwala UE.

Projekt zmiany ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw przygotowany przez Ministerstwo Finansów 9 października 2010 r. przewiduje czasowe wykluczenie stosowania niektórych przepisów ustawy o PIT powodujących zmniejszenie wpływów budżetowych w przypadku gdy państwowy dług publiczny przekroczy 55% PKB wg stanu na dzień 31 grudnia danego roku.

Proponuje się dodanie do ustawy o PIT nowego art. 52f, który w ust. 1 przewiduje, iż w takim przypadku, począwszy od roku podatkowego następującego po roku, w którym przekroczenie przez dług 55% PKB zostanie ogłoszone przez Ministra Finansów, przez trzy kolejne lata podatnicy nie będą mogli korzystać z:
- 50% i 20% kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 1-4 lub kosztów faktycznie poniesionych, o których mowa w art. 22 ust. 10 ustawy o PIT,
- ulgi internetowej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT,
- ulgi prorodzinnej (ulga na dziecko) określonej w art. 27f ustawy o PIT.

Podatnikom korzystającym dotychczas z 50% i 20% kosztów uzyskania przychodu proponuje się przyznanie prawa do stosowania miesięcznych kosztów uzyskania przychodu w wysokości określonej dla przychodów ze stosunku pracy (art. 52f ust. 2).

Ponadto podatnicy uzyskujący tego samego rodzaju przychody z kilku tytułów będą mieli prawo do zastosowania w rocznym zeznaniu podatkowym podwyższonych kosztów uzyskania przychodu, określonych w art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 52f ust. 3).

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

Trudno oprzeć się niemiłej konkluzji, że rząd, który przecież sam kreuje i powiększa państwowy dług publiczny, zamiast szukać oszczędności u siebie – np. w rozdętej administracji, wyciąga po raz kolejny rękę po pieniądze podatników. Zapomina przy tym, że jednym z większych problemów naszego kraju jest starzenie się społeczeństwa i zmniejszająca się liczba urodzeń.

Szacuje się, że przy utrzymaniu obecnego spadku liczby urodzeń i tym samym liczby ludności w 2030 roku będzie mieszkać w Polsce ok. 35,6 mln ludzi (w 2004 r. było 38,2 mln – dane GUS).

A ulga na dziecko, choć i tak niewielka (w porównaniu do niektórych krajów europejskich) miała być jednym ze środków zaradczych wspomnianemu problemowi demograficznemu.

Warto wiedzieć, że np. niemieckie świadczenie rodzinne Kindergeld w 2010 r. wzrosło z 164 EUR miesięcznie do 184 EUR na pierwsze i drugie dziecko. Za trzecie dziecko otrzymuje się 190 EUR, a za czwarte 215 EUR. Również niemiecka ulga podatkowa na dzieci, tzw. Kinderfreibetrag wzrosła z 6024 EUR (w 2009 r.) do aż 7008 EUR w 2010 r. (dane: euro-punkt.pl).

Rząd niemiecki raczej rozumie tą prostą prawdę, że im więcej dzieci, tym więcej przyszłych podatników. A nawet nie przyszłych, bo już od urodzenia dzieci kreują istotne wpływy z VAT, który jest zawarty w cenie licznych produktów kupowanych przez rodziców dla swoich pociech.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A.

Obsługa wierzytelności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »