| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Ceny energii cieplnej nie będą rosły tak szybko

Ceny energii cieplnej nie będą rosły tak szybko

Urząd Regulacji Energetyki opublikował dane dotyczące rynku energii cieplnej w Polsce w 2009 roku. Znaczącą zmianę przyniosły zmiany własnościowe - wynika z raportu.  

W 2009 r. liczba przedsiębiorstw posiadających koncesje Prezesa URE na działalność związaną z zaopatrzeniem w ciepło zmniejszyła się o 4% w stosunku do roku 2008 i aż o 43% od roku 2002. Zmniejszanie się liczby koncesjonowanych przedsiębiorstw od 2002 r. spowodowane jest przede wszystkim zmianami w przepisach prawa, a także przekształceniami własnościowymi i organizacyjnymi w ciepłownictwie. Jednocześnie w 2009 roku wzrósł wolumen sprzedaży energii cieplnej.

Około 88% koncesjonowanych przedsiębiorstw zajmuje się wytwarzaniem ciepła, a 91% z nich świadczy usługi dystrybucyjne. Przedsiębiorstwa ciepłownicze, w większości przypadków posiadają koncesje na różne rodzaje działalności ciepłowniczej.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Z danych Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że zdecydowanie wzrosła liczba firm zorientowanych wyłącznie na produkcję i przesył ciepła. Od 2005 r. wśród badanych przedsiębiorstw obserwuje się ciągły wzrost liczby podmiotów, których przychody z działalności ciepłowniczej kształtują się na poziomie 70-100% łącznych przychodów w miejsce ustępujących przedsiębiorstw, w których zaangażowanie w działalność ciepłowniczą wynosi nie więcej niż 19%. Tendencję tę potwierdza rosnąca liczba firm typowo ciepłowniczych (grupa PKD 35.3) - wzrost o 8 punktów procentowych oraz spadek liczby przedsiębiorstw przemysłowych zaangażowanych w działalność ciepłowniczą.

Raport URE pokazuje dynamikę wzrostu cen ciepła (średnich jednoskładnikowych) w latach 2008-2009. Najmniejszy wzrost nastąpił na Mazowszu - 3,7 % (przy średnim poziomie w całym kraju - 8,7 %). Najwięcej wzrosły ceny w województwach świętokrzyskim (23,1 %), śląskim (14,7 %) i opolskim (13,1 %). Najdrożej za GJ (gigadżul) zapłaciliśmy w 2009 roku w województwie opolskim - 47,04 zł, najmniej, bo 29,52 zł - w województwie mazowieckim.

Źródło: URE

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Pakosińska-Krawczyńska

Kancelaria Adw. Magdalena Pakosińska-Krawczyńska, chtsanwältin (RAK Berlin), Adwokat niemiecki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »