| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > W handlu przeważają mężczyźni

W handlu przeważają mężczyźni

Handlowcem jest nazywany zarówno przedstawiciel międzynarodowej korporacji, prywatny przedsiębiorca, jak i osoba obsługującą klientów na stoisku handlowym. W Polsce ponad połowa przedstawicieli tego zawodu to mężczyźni.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2008 roku w handlu i naprawach zatrudnionych było przeciętnie 1,8 mln Polaków. W stosunku do 2005 roku ich liczba wzrosła o ponad milion, czyli o 165 proc. Zwiększył się również udział handlowców w ogóle zatrudnionych (z 10 proc. w 2005 roku do 18 proc. w roku 2008). W tym samym czasie pogłębieniu uległo społeczno-demograficzne zróżnicowanie tej grupy zawodowej.

Jak wynika z danych Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, ponad 68 proc. handlowców w Polsce to mężczyźni. Płeć piękna znacznie rzadziej deklaruje wykonywanie tego zawodu. Największą grupę, bo ponad 36 proc. badanych stanowią osoby młode, w wieku 26-30 lat.

Ciekawych wniosków dostarcza analiza polskich handlowców ze względu na miejsce zamieszkania. Najwięcej badanych zamieszkuje cztery województwa: mazowieckie (24,5 proc.), śląskie (11,5 proc.), łódzkie (11,0 proc.) oraz małopolskie (10,3 proc.).

Poziom i kierunek wykształcenia nie ma w przypadku zawodu handlowca większego znaczenia. Aby sprzedawać, nie trzeba legitymować się dyplomem wyższej uczelni. Bywa, że osoba, która ukończyła szkołę średnią, znacznie lepiej poradzi sobie z realizacją zadań i celów sprzedażowych niż absolwent szkoły wyższej. Istnieją jednak branże, w których efektywna sprzedaż produktów lub usług bez odpowiedniego przygotowania merytorycznego jest bardzo trudna.

W zawodzie handlowca bardzo ważne jest stałe aktualizowanie wiedzy o konkurencji oraz nowych lub zmodyfikowanych produktach. Warto również inwestować w rozwój warsztatu i umiejętności sprzedażowych. Uczestnictwo w kursach i szkoleniach utwierdza pracodawcę w przekonaniu, że pracownik nie spoczął na laurach, ale aktywnie poszukuje nowych sposobów, aby dotrzeć do klienta.

Polecamy: Zatrudnienie.wieszjak.pl 

Rynekpracy.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Wydawnictwo Septem

Septem (literatura poradnikowa) - To literatura poradnikowa dla wszystkich - począwszy od pasjonatów odczuwających nieustanny głód wiedzy po wszystkich poszukujących w książce dobrej rady i interesującej rozrywki.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »