| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > W handlu przeważają mężczyźni

W handlu przeważają mężczyźni

Handlowcem jest nazywany zarówno przedstawiciel międzynarodowej korporacji, prywatny przedsiębiorca, jak i osoba obsługującą klientów na stoisku handlowym. W Polsce ponad połowa przedstawicieli tego zawodu to mężczyźni.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2008 roku w handlu i naprawach zatrudnionych było przeciętnie 1,8 mln Polaków. W stosunku do 2005 roku ich liczba wzrosła o ponad milion, czyli o 165 proc. Zwiększył się również udział handlowców w ogóle zatrudnionych (z 10 proc. w 2005 roku do 18 proc. w roku 2008). W tym samym czasie pogłębieniu uległo społeczno-demograficzne zróżnicowanie tej grupy zawodowej.

Jak wynika z danych Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, ponad 68 proc. handlowców w Polsce to mężczyźni. Płeć piękna znacznie rzadziej deklaruje wykonywanie tego zawodu. Największą grupę, bo ponad 36 proc. badanych stanowią osoby młode, w wieku 26-30 lat.

Ciekawych wniosków dostarcza analiza polskich handlowców ze względu na miejsce zamieszkania. Najwięcej badanych zamieszkuje cztery województwa: mazowieckie (24,5 proc.), śląskie (11,5 proc.), łódzkie (11,0 proc.) oraz małopolskie (10,3 proc.).

Poziom i kierunek wykształcenia nie ma w przypadku zawodu handlowca większego znaczenia. Aby sprzedawać, nie trzeba legitymować się dyplomem wyższej uczelni. Bywa, że osoba, która ukończyła szkołę średnią, znacznie lepiej poradzi sobie z realizacją zadań i celów sprzedażowych niż absolwent szkoły wyższej. Istnieją jednak branże, w których efektywna sprzedaż produktów lub usług bez odpowiedniego przygotowania merytorycznego jest bardzo trudna.

W zawodzie handlowca bardzo ważne jest stałe aktualizowanie wiedzy o konkurencji oraz nowych lub zmodyfikowanych produktach. Warto również inwestować w rozwój warsztatu i umiejętności sprzedażowych. Uczestnictwo w kursach i szkoleniach utwierdza pracodawcę w przekonaniu, że pracownik nie spoczął na laurach, ale aktywnie poszukuje nowych sposobów, aby dotrzeć do klienta.

Polecamy: Zatrudnienie.wieszjak.pl 

Rynekpracy.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Michał Tchórzewski

Kierownik działu audytów SmartConsulting

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »