| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Małe firmy borykają się z problemem poprawy efektywności energetycznej

Małe firmy borykają się z problemem poprawy efektywności energetycznej

Brak wiedzy, informacji oraz wsparcia finansowego są głównymi przeszkodami w poprawie efektywności energetycznej małych i średnich przedsiębiorstw - informuje Krajowa Izba Gospodarcza (KIG).

Większość firm bez względu na wielkość czy branżę uznaje sprawy energii za ważne, ale firmy, szczególnie te mniejsze, nie mają możliwości, aby powierzyć je dedykowanej osobie - generalnie nikt nie odpowiada w nich za sprawy energii.

Zaledwie 7 proc. badanych firm przeprowadziło audyt energetyczny, mimo że uznawany jest on za najbardziej przydatny. Chęć ograniczenia kosztów jest głównym motywem działań energooszczędnych i świadome firmy w większości podejmują działania skupiające się na szkoleniu personelu lub inne nie ingerujące w technologię czy produkcję i nie wymagające ponoszenia znaczących kosztów.

Większość firm przyznaje, iż rezultaty prowadzenia działań poprawiających efektywność energetyczną są dla nich finansowo korzystne, ale tylko ok. 1/5 z nich mierzy te rezultaty. 78 proc. badanych firm nie ma i nie rozważa wprowadzenia żadnego systemu zarządzania energią.

Przede wszystkim własne zasoby służą sfinansowaniu kosztów inwestycji w efektywność energetyczną – prawie 65 proc. badanych - a dużo rzadziej firmy posiłkują się kredytem lub wykorzystują dostępne dotacje. Tylko ułamek procenta wskazań dotyczył finansowania inwestycji przez firmę świadczącą usługi energetyczne w zamian za udział w poczynionych oszczędnościach.

Firmy oczekują przede wszystkim ułatwień w postaci grantów, kredytów preferencyjnych lub zachęt podatkowych dla wprowadzania technologii efektywnych energetycznie.

Niski, bo tylko 11,2 proc., jest odsetek firm, które zmieniły sprzedawcę energii. Wykorzystanie postępującej liberalizacji rynku energii w celu zaoszczędzenia kosztów jej zakupu jest trudne do realizacji.

Zaledwie 6 proc. firm przyznało, iż wykorzystuje źródła energii odnawialnej a kolejne 1 proc. firm korzysta z nich pośrednio, podpisując specjalną umowę z dostawcą. Za bardzo ważne ponad połowa firm uznała wprowadzenie mniej skomplikowanych procedur uzyskiwania pozwoleń na wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych. Również co druga firma uznała za bardzo ważne zachęty podatkowe dla wykorzystania energii z OZE.

Firmy oczekują od izb gospodarczych, które są w ich najbliższym otoczeniu, więcej informacji i więcej aktywności w ułatwianiu dostępu do usług wsparcia lub oferowania ich. Zaangażowanie firm w istniejące oferowane w kraju programy wsparcia dostępne dla MŚP jest znikome. Istnieją duże dysproporcje pomiędzy oczekiwaniami firm w zakresie instrumentów wsparcia a ofertą takich instrumentów i dotarciem z informacją o nich do firm.

KIG/IN

Polecamy: Zarządzanie.wieszjak.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Green Drive

To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »