| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Pogorszenie nastrojów konsumenckich

Pogorszenie nastrojów konsumenckich

Na przekór wiośnie pogorszyły się Polakom nastroje konsumenckie, wynika z badania firmy Ipsos, przeprowadzonego między 4 a 14 marca 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1008 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

Wszystko szło już dobrze – Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) wzrastał od początku tego roku i w lutym osiągnął 92,8 pkt., a tymczasem w marcu odnotował spadek o 2 pkt.

Należy zaznaczyć, że jest to wynik o 24 pkt. lepszy od zeszłorocznego minimum, które odnotowano w marcu. Lecz wówczas świat żył czarnymi wizjami kryzysu roztaczanymi przez ekonomistów oraz media.

Jak piszą specjaliści z Ipsos, spadki dotknęły wszystkich wskaźników składowych WOK. Najsilniej, bo aż o 4 pkt., obniżyły się oczekiwania odnośnie zmiany sytuacji gospodarczej kraju i gospodarstw domowych konsumentów w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Pesymistycznie oceniamy klimat gospodarczy, o czym świadczy spadek odpowiadającego mu wskaźnika o 3 pkt. Na niższe oceny tego wskaźnika silny wpływ mają właśnie pesymistyczne oczekiwania względem przyszłości. Natomiast ocena sytuacji gospodarczej kraju w ciągu ostatniego roku zmieniła się nieznacznie (spadek tylko o 0,5 pkt. względem lutego) – czytamy w raporcie Ipsos.

Obawiamy się najczęściej wzrostu bezrobocia - aż 43 proc. konsumentów uważa, że wzrośnie ono na przestrzeni najbliższych 12 miesięcy. Problem ten budzi obawy szczególnie u ludzi nisko sytuowanych. Jak podał ostatnio GUS, stopa bezrobocia wzrosła w lutym do 13,0 proc. wobec 12,7 proc. za styczeń.

Wzrost pesymizmu, co do rozwoju sytuacji w kraju skutkował spadkiem skłonności do zakupów, o czym świadczy spadek odpowiedniego wskaźnika o blisko 2 pkt. Przypomnijmy, w lutym sprzedaż detaliczna była tylko o 0,1 proc. wyższa, niż rok wcześniej. Można będzie teraz oczekiwać lepszego wyniku za marzec, gdyż właśnie udajemy się do sklepów aby suto zastawić stoły w nachodzące Święta Wielkanocne. 

Polecamy: Mała firma Wieszjak.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Green Drive

To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK