| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Słabe wyniki sprzedaży detalicznej w lutym

Słabe wyniki sprzedaży detalicznej w lutym

Wyniki sprzedaży detalicznej w lutym okazały się znacznie gorsze od oczekiwań. W lutym sprzedaż detaliczna zwiększyła się o zaledwie 0,1 proc. w porównaniu do lutego ubiegłego roku, podczas gdy spodziewano się jej wzrostu o 3,7 proc.

Wyniki sprzedaży detalicznej sprawiają zawód już drugi miesiąc z rzędu. W styczniu ekonomiści liczyli na jej wzrost o 5,3 proc., a zwiększyła się o 2,5 proc. Początek roku jest więc w tym zakresie niezbyt dobry. Trzeba jednak stwierdzić, że dane o sprzedaży to jedyny, jak dotąd, słaby punkt naszej gospodarki. W porównaniu do stycznia sprzedaż spadła o 4 proc. W ujęciu realnym była niższa o 2,8 proc. niż przed rokiem.

Największy spadek zanotowano w grupie pojazdów mechanicznych, których sprzedano w lutym o 12,8 proc. mniej niż przed rokiem oraz mebli, artykułów RTV i AGD, gdzie spadek wyniósł aż 15,7 proc. O 4,9 proc. mniej kupowaliśmy też żywności, napojów i wyrobów tytoniowych. Znacznie większą popularnością cieszyły się leki i kosmetyki, których sprzedaż wzrosła o 15,7 proc. O 14,8 proc. więcej zatankowaliśmy paliwa, o 14,1 proc. zwiększyła się sprzedaż odzieży i obuwia.

Zgodnie z „planem” wzrosła stopa bezrobocia i wyniosła w lutym 13 proc., po zwyżce o 12,7 proc. w styczniu. Liczba bezrobotnych zwiększyła się w porównaniu do stycznia o 49 tys. To znaczna poprawa, bo w styczniu skoczyła aż o 159,8 tys. osób. Nowo zarejestrowanych bezrobotnych przybyło w lutym 238,8 tys. (w styczniu przyrost wyniósł 316,8 tys.). Stopa bezrobocia jest najwyższa od kwietnia 2007 r. Według szacunków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, w następnych miesiącach sytuacja ma stopniowo ulegać poprawie.

Wskaźniki makroekonomiczne

Sprawdzają się natomiast obawy, że dynamika sprzedaży detalicznej będzie niższa niż w drugiej połowie ubiegłego roku. Gospodarstwa domowe odczuwają skutki spowolnienia z pewnym opóźnieniem. Potwierdza to także spadek wskaźnika ufności konsumenckiej, który w marcu był o 1,6 punktu niższy niż lutym.

Znacznie lepsze informacje napłynęły natomiast z przemysłu. Nowe zamówienia zwiększyły się w lutym aż o 11,4 proc., po wzroście o 6,2 proc. w styczniu. W styczniu i lutym aż o 12,6 proc. zwiększyła się też wydajność pracy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Ziółkowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »