REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Europejczycy chętnie korzystają z darmowych porad prawnych

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej Europejczyków korzysta z bezpłatnych serwisów SOLVIT i Biura Porad dla Obywatela (CSS) – wynika z rocznego sprawozdania Komisji Europejskiej.

Zadaniem serwisów SOLVIT i CSS jest pomaganie obywatelom i firmom działającym na terenie UE, by w pełni korzystały z praw przysługujących im na rynku wewnętrznym. SOLVIT i CSS ułatwiają też rozwiązywanie problemów, jakie Europejczycy miewają z urzędami.

REKLAMA

SOLVIT

REKLAMA

Dzięki znacznemu zwiększeniu liczby rozpatrywanych spraw SOLVIT wyraźnie przyczynił się do usprawnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego. W 2009 r. udzielił pomocy rekordowej liczbie 1500 obywateli i przedsiębiorstw walczących z krajowymi organami administracji publicznej o uznanie ich praw na rynku wewnętrznym, co stanowi wzrost o 54 proc. w porównaniu z 2008 r.

Najczęściej pojawiające się problemy dotyczyły prawa pobytowego, zabezpieczenia społecznego i uznania kwalifikacji zawodowych. W 86 proc. przypadków znaleziono pomyślne rozwiązanie, a średni czas obsługi pojedynczej sprawy wyniósł 59 dni, sporo krócej niż 10-tygodniowy termin, który SOLVIT wyznaczył sobie jako termin rozpatrywania spraw.

Od 2007 r. liczba spraw kierowanych do SOLVIT przewyższa liczbę formalnych skarg i postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w dziedzinie rynku wewnętrznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki krótkim terminom oraz wysokim wskaźnikom pozytywnie załatwianych spraw SOLVIT stanowi skuteczny alternatywny instrument wobec postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego.

SOLVIT w pigułce: Komisja i państwa członkowskie stworzyły sieć SOLVIT w 2002 r. chcąc pomóc obywatelom i przedsiębiorstwom w rozwiązywaniu praktycznych problemów wynikających z nieprawidłowego stosowania prawa unijnego przez krajowe organy administracji. SOLVIT, w ciągu dziesięciu tygodni, przedstawia podmiotom składającym skargi pragmatyczne rozwiązania. Jest to usługa bezpłatna, z której łatwo skorzystać. Skargę można złożyć, wypełniając elektroniczny formularz dostępny w internecie w języku ojczystym lub kontaktując się z krajowym centrum SOLVIT.

Biuro Porad dla Obywatela (CSS)

REKLAMA

W 2009 r. z darmowych i praktycznych porad prawnych Biura Porad dla Obywatela, udzielanych w ciągu trzech dni roboczych, skorzystało 12 000 obywateli, co stanowi wzrost o 8,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Większość zapytań dotyczyła zabezpieczenia społecznego, praw pobytowych, pracy, procedur wjazdowych, pojazdów silnikowych i opodatkowania.

W 2009 r. usługi świadczone przez CSS rozszerzono o osobiste doradztwo bezpośrednie dostępne w trzech stolicach (Dublin, Berlin i Madryt), wzmacniając zakres usług pomocowych dla obywateli UE chcących korzystać z możliwości stwarzanych przez rynek wewnętrzny.

CSS w pigułce: serwis świadczący obywatelom UE darmowe, osobiste porady dotyczące wątpliwości i problemów, z którymi borykają się oni realizując swoje prawa wynikające z rynku wewnętrznego w innym kraju UE – takie jak uzyskanie zezwolenia na pobyt, zapewnienie zabezpieczenia społecznego lub doprowadzenie do uznania kwalifikacji. Obywatele zadają pytania w języku ojczystym i w ciągu trzech dni roboczych otrzymują od eksperta prawnego odpowiedź w języku ojczystym oraz wskazówki na temat tego, gdzie szukać dalszej pomocy.

Dalsze kroki

Komisja jest zdecydowana kontynuować inwestycje w ulepszanie systemu informacji, porad i rozwiązywania problemów dla obywateli i przedsiębiorstw. W 2009 r. SOLVIT i CSS zacieśniły współpracę oferując obywatelom bardziej zintegrowany pakiet usług.

Trwa także bliska współpraca z innymi służbami, a jej ostatecznym celem jest stworzenie wysokiej jakości pakietu usług na zasadzie punktu kompleksowej obsługi, co umożliwi obywatelom i przedsiębiorstwom poszerzenie wiedzy na temat przysługujących im w UE praw, oraz ich lepsze zrozumienie i skuteczniejszą obronę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawnik.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA