REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ogólne warunki nakładania administracyjnych kar pieniężnych w RODO

Ogólne warunki nakładania administracyjnych kar pieniężnych w RODO /Fot. Fotolia
Ogólne warunki nakładania administracyjnych kar pieniężnych w RODO /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE/ potocznie zwane RODO lub GDPR, które będzie stosowane od 25 maja 2018 r. nakłada na przedsiębiorców nowe obowiązki związane z ochroną danych osobowych, jednocześnie przewidując bardzo wysokie kary w przypadku niestosowania się do Rozporządzenia. Kary te mogą wynosić do 20 000 000,00 EURO, a w przypadku przedsiębiorstwa w wysokości do 4% jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego, przy czym zastosowanie ma kara wyższa.

REKLAMA

Artykuł 83 Rozporządzenia określa między innymi ogólne zasady, którymi powinien kierować się organ nakładając kary administracyjne na podmioty w przypadku stwierdzenia naruszeń. W każdym indywidualnym przypadku należy wziąć pod uwagę charakter, wagę i czas trwania naruszenia przy uwzględnieniu charakteru, zakresu lub celu danego przetwarzania, liczbę poszkodowanych osób, których dane dotyczą i rozmiaru poniesionej przez nie szkody. Organ powinien uwzględniać również umyślny lub nieumyślny charakter naruszenia i to, jakie działania podjął podmiot w celu zminimalizowania szkód poniesionych przez osoby, których dane dotyczą.

REKLAMA

Nie bez znaczenia jest również stopień odpowiedzialności administratora lub podmiotu przetwarzającego z uwzględnieniem wdrożonych przez niego środków technicznych i organizacyjnych. Kolejno, organ powinien uwzględniać również wszelkie stosowne wcześniejsze naruszenia ze strony administratora lub podmiotu przetwarzającego oraz stopień współpracy z organem nadzorczym w celu usunięcia naruszenia lub złagodzenia jego ewentualnych negatywnych skutków.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

REKLAMA

Istotną kwestią są również kategorie danych osobowych, których dotyczyło naruszenie. Informacje dotyczące naszego pochodzenia etnicznego lub rasowego, ujawniajcie poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, ujawniające przynależność do związków zawodowych, dane genetyczne, biometryczne, czy dotyczące zdrowia, seksualności i orientacji seksualnej są tzw. danymi wrażliwymi podlegającymi szczególnej ochronie. Naruszenie związane z danymi wrażliwymi będzie traktowane surowiej niż w przypadku danych, które takowymi nie są.

Należy również wziąć pod uwagę to, w jaki sposób organ dowiedział się o naruszeniu, a w szczególności czy i w jakim zakresie administrator lub podmiot przetwarzający zgłosili naruszenie. Jeśli kara administracyjna ma być nałożona na podmiot, wobec którego w przeszłości zastosowano środki naprawcze, organ powinien uwzględnić fakt, czy są one przestrzegane. Jeśli istnieje zatwierdzony kodeks postępowania, fakt jego stosowania również powinien być uwzględniany przy nakładaniu kar na podmiot. Finalnie, organ powinien uwzględnić wszelkie inne obciążające lub łagodzące czynniki mające zastosowanie do okoliczności sprawy, takie jak osiągnięte bezpośrednio lub pośrednio w związku z naruszeniem korzyści finansowe lub uniknięte straty. Rozporządzenie w art. 83 ust. 1 wskazuje również, iż kary nakładane na podmioty powinny być w każdym indywidualnym przypadku skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyżej przedstawione zasady pokazują, iż kary, które będą nakładane przez organ nie muszą osiągać górnego pułapu, wszystko zależne jest bowiem od wielu czynników. Bezsprzecznie jednak należy jak najlepiej przygotować się na zmiany, które będą miały zastosowanie od 25 maja 2018 r., aby uniknąć lub chociaż zminimalizować wysokość kar.

Zobacz: Prawo dla firm

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA