REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady rozpatrywania reklamacji przez instytucje finansowe

Aleksandra Kłoczko
Zasady rozpatrywanie reklamacji przez instytucje finansowe. fot. Fotolia
Zasady rozpatrywanie reklamacji przez instytucje finansowe. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konsument ma prawo do składania reklamacji w związku z niewłaściwie świadczonymi usługami przez instytucje finansowe. Proces rozpatrywania reklamacji powinien zostać przeprowadzony bezzwłocznie, a także powinien cechować się rzetelnością, wnikliwością, obiektywizmem oraz poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa i dobrych obyczajów.

Prawo do informacji 

Każda instytucja finansowa powinna poinformować swoich klientów, że przysługuje im prawo do złożenia reklamacji od świadczonych usług. Informacja powinna zostać udzielana w momencie zawierania z klientem umowy ze wskazaniem w szczególności na: (1) dopuszczalną formę złożenia reklamacji, (2) miejsce złożenia reklamacji, (2) termin udzielenia odpowiedzi zwrotnej na reklamację, (3) sposobie w jaki klient zostanie poinformowany o rozpatrzeniu reklamacji.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Forma składanej reklamacji

Zgodnie z wymogami przedstawionymi w załączniku do uchwały KNF z dnia 10 maja 2011r. instytucja finansowa powinna umożliwić klientowi złożenie reklamacji w jednej ze swoich placówek, za pośrednictwem posłańca, poczty bądź osobiście. Wniosek o reklamację może być również złożony przez osobę upoważnioną przez klienta w formie pisemnej, chyba że reklamacja dotyczy sytuacji w której tego typu zabieg nie jest możliwy, ale o tym fakcie klient powinien zostać poinformowany na etapie zawierania umowy.

Reklamacja wadliwego środka trwałego

Odpowiedź na złożoną reklamację

Instytucja finansowa powinna udzielić odpowiedzi na reklamację w sposób rzetelny w terminie nie przekraczającym 30 dni od dnia otrzymania reklamacji od klienta. Opóźnienie jest możliwe jedynie w wyjątkowych przypadkach, które powinny być odpowiednio przez instytucje finansową uargumentowane, lecz termin opóźnienia nie powinien przekroczyć 90dni. Odpowiedź powinna być udzielona w formie pisemnej bądź w innej formie ustalonej bezpośrednio z klientem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w działalności banków od 2014 r.

Treść odpowiedzi powinna zawierać opis zgłoszonego problemu, wyczerpujące uzasadnienie przedstawionej decyzji oraz wskazać osobę, która udzieliła odpowiedzi. Jeżeli roszczenia klienta nie zostaną uwzględnione, odpowiedź na reklamację powinna zawierać również pouczenie o możliwości odwołania się od decyzji, skorzystania z instytucji mediacji, wniesienia sprawy do sądu polubownego bądź o możliwości wniesienia sprawy do sądu powszechnego.

Instytucje do których konsument może się zwrócić

Jeżeli klient napotka problemy w czasie dochodzenia swoich roszczeń, może on zwrócić się do specjalnych instytucji z prośbą o wsparcie. Konsument może zwrócić się o pomoc do Miejskich i Powiatowych Rzeczników Konsumenta oraz do Rzecznika Ubezpieczonych (dotyczy rynku emerytalnego i ubezpieczeniowego). Spór można także wyjaśnić polubownie jeżeli instytucja finansowa przewiduje możliwość takiego rozwiązania.

Jak uczynić banki bezpieczniejszymi i jak zapobiegać praniu brudnych pieniędzy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA